1. Знову змінено строки пред'явлення виконавчих документів до виконання згідно зі ст. 12 Закону № 1404. Відтепер вони становлять:
загальний строк – протягом трьох років;
строк пред'явлення до виконання посвідчень комісій по трудових спорах, виконавчих документів, за якими стягувачем є держава або державний орган, – протягом 3 місяців.
Додатково зазначаємо, що в новому Законі № 1404, на відміну від Закону № 606, відсутня така підстава для переривання строку давності пред'явлення виконавчого документа до виконання, як часткове виконання рішення боржником.
2. Для початку примусового виконання рішення обов'язковою стала сплата авансового внеску (ст. 26 Закону № 1404). Відповідно, до заяви про примусове виконання рішення стягувач повинен додати квитанцію про сплату авансового внеску у розмірі:
– за рішеннями майнового характеру – 2 % суми, що підлягає стягненню, але не більше 10 мінімальних розмірів заробітної плати;
– за рішеннями немайнового характеру – у розмірі 1 мінімального розміру заробітної плати з боржника – фізичної особи та 2 мінімальних розмірів заробітної плати з боржника – юридичної особи.
У свою чергу, ненадання підтвердження сплати авансового внеску є підставою для повернення виконавчого документа стягувачу без прийняття. Законом № 1404 також визначено коло осіб, які звільняються від сплати авансового внеску.
3. Скорочено строк для винесення постанови про відкриття виконавчого провадження з 3 робочих днів до "наступного робочого дня" з дня надходження виконавчого документа відповідно до ст. 26 Закону № 1404.
Також передбачено новий обов'язок для боржника, пов'язаний з винесенням такої постанови, – подати декларацію про доходи та майно, про що виконавець вказує у постанові та попереджає боржника про відповідальність за неподання такої декларації або внесення до неї завідомо неправдивих відомостей.
4. Якщо раніше був передбачений строк для самостійного виконання рішення – до 7 днів з моменту винесення постанови, то Закон № 1404 такого порядку не передбачає.
Є лише вказівка, що за рішенням немайнового характеру виконавець у постанові про відкриття виконавчого провадження зазначає про необхідність виконання боржником рішення протягом 10 робочих днів (крім рішень, що підлягають негайному виконанню) відповідно до ст. 26 Закону № 1404.
5. Визначено невідомий раніше порядок добровільного виконання рішень про стягнення періодичних платежів (ст. 7 Закону № 1404).
Відповідно до цього порядку виконавчий документ про стягнення періодичних платежів може бути самостійно надісланий стягувачем безпосередньо підприємству, установі, організації, фізичній особі – підприємцю, фізичній особі, які виплачують боржнику відповідно заробітну плату, пенсію, стипендію та інші доходи.
6. Значно розширюється інформаційне забезпечення виконавчого провадження – запроваджується автоматизована система виконавчого провадження (далі – Система) на заміну Єдиному державному реєстру виконавчих проваджень, що набагато розширює доступ до інформації виконавчого провадження, оскільки в такій Системі передбачені реєстрація виконавчих документів, документів виконавчого провадження, фіксування виконавчих дій
7. Автоматизованою системою виконавчого провадження також забезпечується і формування Єдиного реєстру боржників .
Єдиний реєстр боржників – це систематизована база даних про боржників, яка ведеться з метою оприлюднення в режимі реального часу інформації про невиконані майнові зобов'язання боржників і запобігання відчуженню боржниками майна.
Відомості про боржників, включені до Єдиного реєстру боржників, також є відкритими та розміщуються на офіційному веб-сайті Мін'юсту.
Відомості про боржника вносяться до Єдиного реєстру боржників одночасно з винесенням постанови про відкриття виконавчого провадження та виключаються одночасно з винесенням постанови про закінчення виконавчого провадження / повернення виконавчого документа стягувачу / повернення виконавчого документа до суду чи в день встановлення виконавцем факту відсутності заборгованості за виконавчими документами про стягнення періодичних платежів.
Внесення інформації про боржника до Єдиного реєстру боржників має такі наслідки:
– реєстратори речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, до яких з метою вчинення правочину щодо відчуження майна звернувся боржник, внесений на день звернення до Єдиного реєстру боржників, у разі відсутності у них інформації про накладення арешту виконавцем на кошти або майно боржника зобов'язані відмовити у вчиненні реєстраційних дій і в день звернення боржника повідомити виконавця про майно, щодо відчуження якого звернувся боржник. А виконавець не пізніше наступного робочого дня з дня отримання такого повідомлення зобов'язаний прийняти рішення про накладення арешту на майно та направити відповідну постанову вказаним особам;
– якщо у період, визначений вище, такий правочин буде укладено, за умови, що він призвів до неможливості задовольнити вимоги стягувача за рахунок такого майна, це є підставою для визнання правочину недійсним.
1. Виконавець розпочинає примусове виконання рішення на підставі виконавчого документа, зазначеного у статті 3 цього Закону:
1) за заявою стягувача про примусове виконання рішення;
2) за заявою прокурора у разі представництва інтересів громадянина або держави в суді;
3) якщо виконавчий документ надійшов від суду у випадках, передбачених законом;
4) якщо виконавчий документ надійшов від суду на підставі ухвали про надання дозволу на примусове виконання рішення іноземного суду (суду іноземної держави, інших компетентних органів іноземної держави, до повноважень яких належить розгляд цивільних чи господарських справ, іноземних чи міжнародних арбітражів) у порядку, встановленому законом;
5) у разі якщо виконавчий документ надійшов від Національного агентства України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів.
2. До заяви про примусове виконання рішення стягувач додає квитанцію про сплату авансового внеску в розмірі 2 відсотків суми, що підлягає стягненню, але не більше 10 мінімальних розмірів заробітної плати, а за рішенням немайнового характеру та рішень про забезпечення позову - у розмірі одного мінімального розміру заробітної плати з боржника - фізичної особи та в розмірі двох мінімальних розмірів заробітної плати з боржника - юридичної особи.
{Абзац перший частини другої статті 26 із змінами, внесеними згідно із Законом № 1798-VIII від 21.12.2016 }
Від сплати авансового внеску звільняються стягувачі за рішеннями про:
стягнення заробітної плати, поновлення на роботі та за іншими вимогами, що випливають із трудових правовідносин;
обчислення, призначення, перерахунок, здійснення, надання, одержання пенсійних виплат, соціальних виплат непрацездатним громадянам, виплат за загальнообов’язковим державним соціальним страхуванням, виплат та пільг дітям війни, інших соціальних виплат, доплат, соціальних послуг, допомоги, захисту, пільг;
відшкодування шкоди, заподіяної каліцтвом або іншим ушкодженням здоров’я, а також смертю фізичної особи;
стягнення аліментів;
відшкодування майнової та/або моральної шкоди, завданої внаслідок вчинення кримінального правопорушення.
Від сплати авансового внеску також звільняються державні органи, інваліди війни, інваліди I та II груп, законні представники дітей-інвалідів і недієздатних інвалідів I та II груп, громадяни, віднесені до категорій 1 та 2 осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, у разі їх звернення до органів державної виконавчої служби.
У разі виконання рішення Європейського суду з прав людини авансовий внесок не сплачується.
{Частину другу статті 26 доповнено абзацом дев’ятим згідно із Законом № 1798-VIII від 21.12.2016 }
3. У заяві про примусове виконання рішення стягувач має право зазначити відомості, що ідентифікують боржника чи можуть сприяти примусовому виконанню рішення (рахунок боржника, місце роботи чи отримання ним інших доходів, конкретне майно боржника та його місцезнаходження тощо), рахунки в банківських установах для отримання ним коштів, стягнутих з боржника, а також зазначає суму, яка частково сплачена боржником за виконавчим документом, за наявності часткової сплати.
4. Під час пред’явлення виконавчого документа до виконання подаються:
1) у разі виконання рішення про конфіскацію майна у кримінальному провадженні - копії опису майна і відповідного судового рішення. У разі відсутності у справі опису майна засудженого надсилається довідка про те, що опис майна не проводився;
2) у разі виконання рішення про конфіскацію майна згідно з постановою суду - копія протоколу вилучення майна, що підлягає конфіскації, або довідка про відсутність такого майна.
5. Виконавець не пізніше наступного робочого дня з дня надходження до нього виконавчого документа виносить постанову про відкриття виконавчого провадження, в якій зазначає про обов’язок боржника подати декларацію про доходи та майно боржника, попереджає боржника про відповідальність за неподання такої декларації або внесення до неї завідомо неправдивих відомостей.
У постанові про відкриття виконавчого провадження за рішенням, примусове виконання якого передбачає справляння виконавчого збору, державний виконавець зазначає про стягнення з боржника виконавчого збору в розмірі, встановленому статтею 27 цього Закону.
6. За рішенням немайнового характеру виконавець у постанові про відкриття виконавчого провадження зазначає про необхідність виконання боржником рішення протягом 10 робочих днів (крім рішень, що підлягають негайному виконанню).
7. У разі якщо в заяві стягувача зазначено рахунки боржника у банках, інших фінансових установах, виконавець негайно після відкриття виконавчого провадження накладає арешт на кошти боржника.
У разі якщо в заяві стягувача зазначено конкретне майно боржника, виконавець негайно після відкриття виконавчого провадження перевіряє в електронних державних базах даних та реєстрах наявність права власності або іншого майнового права боржника на таке майно та накладає на нього арешт. На інше майно боржника виконавець накладає арешт в порядку, визначеному статтею 56 цього Закону.
8. У разі якщо при відкритті виконавчого провадження виконавцем накладено арешт на майно боржника, боржник за погодженням із стягувачем має право передати йому таке майно або реалізувати його та передати кошти від його реалізації стягувачу в рахунок повного або часткового погашення боргу за виконавчим документом. У разі продажу майна боржника покупець повинен внести кошти за придбане майно на рахунок органу державної виконавчої служби або приватного виконавця. Після передачі майна стягувачу або внесення покупцем коштів на рахунок органу державної виконавчої служби або приватного виконавця арешт з проданого майна боржника знімається за постановою виконавця.
Головний державний виконавець І.М.Божок