Отже, 31 жовтня 2010 року ми обиратимемо депутатів обласної, районної, міської та сільських рад району, а також міського і сільських голів відповідно до місця проживання.
А тепер щодо порядку обрання кожного органу місцевого самоврядування окремо.
Вибори депутатів обласної, районної та міської рад проводяться за змішаною (мажоритарно-пропорційною) системою, за якою одна половина від кількості депутатів ради обирається за виборчими списками кандидатів у депутати від місцевих організацій політичних партій, а інша половина – за мажоритарною системою відносної більшості в одномандатних виборчих округах.
Це означає, що для участі у формуванні обласної ради громадянину на виборчій дільниці буде надано два бюлетеня, в одному з яких він повинен буде зробити вибір з-поміж окремих кандидатів, що висуваються у виборчому окрузі області, до якого входить Бершадський район, в іншому ж бюлетені буде запропоновано перелік місцевих осередків партій, при обранні яких кандидати проходитимуть у депутати обласної ради згідно з відповідним виборчим списком.
Аналогічний порядок виборів депутатів районної та міської рад, половина з яких обирається за виборчими списками осередків партій, а половина – серед висуванців по виборчих округах, на які поділений відповідно Бершадський район та місто Бершадь. Для цього виборцю буде надано також по два бюлетеня.
Щодо виборів депутатів сільських рад, то вони проводитимуться за мажоритарною системою, тобто склад цих рад формуватиметься з тих осіб, що наберуть найбільшу кількість голосів у виборчих округах, на які поділена територія міста чи села (декількох сіл, жителі яких добровільно об’єдналися у сільську громаду). Для цього, на виборчій дільниці виборцю буде представлено бюлетень із списком кандидатів у депутати від виборчого округу, в якому він проживає (він як правило об’єднує декілька вулиць). Від кожного з таких округів пройде по одному кандидату, які і сформують склад відповідної ради.
Міського та сільських голів виборці обиратимуть за мажоритарною системою по кожній територіальній громаді окремо, тобто громадяни, які об’єдналися у територіальну громаду, обирають шляхом прямих виборів кожна свого міського чи сільського голову, в залежності від місця проживання. Для цього на виборчій дільниці їм буде запропоновано відповідний виборчий бюлетень із списком кандидатів на посаду відповідно міського чи сільського голови, з-поміж яких і потрібно буде зробити вибір.
Отже, у вище окресленій формі громадяни і братимуть участь у формуванні регіональної влади на всіх її рівнях.
Але доцільно ще роз’яснити виборцям порядок заповнення самого бюлетеня.
У виборчому бюлетені для голосування виборець робить позначку «плюс» (+) або іншу, що засвідчує волевиявлення виборця, у квадраті проти прізвища кандидата в депутати, міського чи сільського голови або проти назви місцевої організації партії, за кандидатів у депутати від якої він голосує, в залежності від бюлетеня.
У разі, якщо виборець не підтримує жодного кандидата, він робить у відповідному виборчому бюлетені позначку «плюс» (+) або іншу, що засвідчує волевиявлення виборця, у квадраті проти слів «Не підтримую жодного кандидата».
У кожному бюлетені виборець може голосувати лише за одного кандидата, або за один список кандидатів у депутати від місцевої організації партії, в залежності від бюлетеня. Той же бюлетень, у якому буде проставлено позначки більше, ніж навпроти одного кандидата, вважається недійсним, і таким чином голос виборця не зараховується. У зв’язку з цим слід наголосити, що у разі, якщо виборець, заповнюючи виборчий бюлетень, допустив помилку, він має право невідкладно звернутися з письмовою заявою до членів виборчої комісії, які видали йому виборчий бюлетень, з проханням видати йому інший виборчий бюлетень.
Хочу звернути увагу виборців на той факт, що в органах місцевого самоврядування, які вони формуватимуть 31 жовтня, відсутня вертикаль підпорядкованості, тобто кожна рада, як і сільський чи міський голова, є підзвітним і підконтрольним лише перед тією громадою, яка його обрала. А тому, обираючи депутата, виборцям слід усвідомлювати, що вони обирають особу, яка не підлягає впливу ніяких органів виконавчої влади або інших органів, але водночас наділена значними повноваженнями, які, ще раз звертаю увагу, повинна використовувати лише для відстоювання інтересів виборців, які її обрали.
Дмитро НІКОЛЮК, завідувач юридичного сектору апарату райдержадміністрації.