Якщо запитати приватних підприємців, що вони очікують від держави в особі урядовців, отримаємо відповідь – щоб держава не заважала працювати. Перш за все, підприємці в очікуванні зниження податкового тиску. Проте урядовий проект Податкового кодексу лише посилить податкове навантаження на мільйони підприємств малого та середнього бізнесу. Він дозволяє кільком десяткам великих компаній не платити податки – за рахунок збільшення тиску на всіх платників податків.
Найбільше нарікань викликають зміни в положенні про створення спрощеної системи оподаткування.
В той же час у цьому документі ми бачимо надзвичайно великий обсяг пільг з оподаткування ПДВ та податку на прибуток іншими спеціальними режимами оподаткування, які зможуть отримати винятково представники великого бізнесу. Вводиться додаткова ставка податку на прибуток, яка встановлюється органами місцевого самоврядування в розмірі 5%. Тому насправді обіцяні новою владою зниження ставки податку на прибуток до 17%, реально будуть становити до 22%.
Також передбачається індексація ставок податку на транспортні засоби, а з 1 січня 2013 року проценти по депозитах обкладатимуться податком на доходи фізичних осіб. Тобто кожен, хто має в банку депозит, сплачуватиме державі 5%.
Найбільше нарікань у підприємців викликає збільшення повноважень податкових органів. Кодекс фактично дозволяє податковим органам заходити до будь-яких приміщень, у тому числі до квартир громадян, якщо за цією адресою зареєстрований платник податку. А це є прямим порушенням конституційного права на недоторканність житла.
Тому хотілося б наголосити, що малий та середній бізнес створюють передумови для формування в країні середнього класу як основи громадянського суспільства. Малі та середні підприємства відіграють одну з провідних ролей у розвитку приватного сектору та стануть важливим чинником сталого економічного зростання, створення нових робочих місць, структурної перебудови економіки і її зміцнення та можливе забезпечення повернення заробітчан у свої домівки. Тому влада повинна створювати усі умови для осіб, які бажають вести свою справу, давати людям роботу і країні податки.
Недаремно до цього кодексу ще до його остаточного прийняття вже внесено понад 5 тис. пропозицій.
Щодо Бюджетного кодексу, тот тут є суттєва різниця між запропонованим кодексом попереднього уряду та сьогоденного. Це призводить фактичного до того, що нівелюється головний принцип, коли бюджет міста, села, селища як ключовий бюджет, закріплений в Конституції України, формується знову районами або областями, або й Києвом.
Саме тому 12 тисяч суб’єктів випадають з цього процесу.
Тому від такого бюджету ні регіони, ні громадяни не відчують поліпшення життя.
Ніна ДОДА, депутат районної ради, голова районної п/о «ВО «Батьківщина».