Нещодавно у Маньківській ЗОШ І-ІІ ступенів проведено психологічний практикум для вчителів на тему "Позитивне значення толерантності у формуванні цілісності особистості молодої людини". Учителі, об'єднавшись у творчі групи, спробували словесно "змалювати" портрет толерантної особистості. Серед рис, притаманних такій людині, на перше місце було винесено "терпіння" та "уміння слухати", далі – "уміння поставити себе на місце іншої людини" та "уміння володіти собою".
Аналізуючи анкети "Ваш рівень толерантності", звернули увагу, наскільки кожен є толерантною людиною. Цікаво: найбільше серед нас здатних співпереживати, доброзичливих, а від інших ми очікуємо терпимості, уміння слухати та витримки. Також було проаналізовано кілька конфліктних ситуацій, дано визначення поняттю "межа терпимості". Цікаво пройшло обговорення "Декларації принципів толерантності".
Складність розуміння толерантності полягає в його різному значенні в різних культурах. В Англії – це готовність і здатність без протесту приймати особистість або річ; у Франції – повага до свободи іншого, його способу мислення, поведінки, політичних і релігійних поглядів; у Китаї бути толерантним означає виявляти великодушність щодо інших, а в арабських країнах – це прощення, прихильність, терпіння до інших.
В Україні як багатонаціональній державі з розмаїттям культур і релігій терпимість до сприйняття іншого, часом несхожого, є головним чинником внутрішньої стабільності й мирного розвитку. Прагніть бути толерантними! Будьте готові до того, що всі люди різні – не кращі й не гірші, а просто різні; навчіться сприймати людей такими, якими вони є, не намагайтесь змінити в них те, що вам не подобається; цінуйте в кожній людині особистість і поважайте її думки, почуття, переконання, незалежно від того, чи збігаються вони з вашими; зберігайте "своє обличчя", знайдіть себе і за будь-яких обставин залишайтеся самими собою.
Світлана ЛАЗАРЄВА,
учителька української
мови та літератури
Маньківської ЗОШ І-ІІ ст.