Ці та інші проблеми обговорили журналісти з представниками «Укрпошти» на робочій зустрічі в Національній спілці журналістів України.
Звісно, «Укрпошта» не має працювати собі в збиток. І журналісти розуміють її проблеми. До того ж керівництво «Укрпошти» стверджує, що зміна тарифів дасть змогу надавати послуги з передплати на рівні собівартості і зменшить збитки компанії: «Ми оновлюємо інфраструктуру (закуплено 8300 комп’ю терів, 279 нових автомобілів), що дасть змогу надавати якісніші послуги, у тому числі і з доставки періодичних видань».
А про минулорічне підвищення тарифів поштовики кажуть так: «Зміна тарифів на передплату дала змогу компенсувати лише 50 млн. грн. із 149 млн. грн. збитків від надання послуг із доставки періодичних друкованих видань під час передплатної кампанії-2017.
У цілому за останні 5 років «Укр пошта» субсидувала періодичні видання на суму 500 млн. грн. Це різниця між собівартістю і тими сумами, які компанія отримувала за доставку газет і журналів». Водночас «Укрпошта» чомусь не надає зрозумілих розрахунків собівартості її послуг у частині оформлення передплати та доставки періодики. Головні аргументи монополіста – підвищення мінімальної зарплати і вартості палива. Мовляв, мінімалка була 3200 грн., а стала 3723 грн. Але мінімальна зарплата зросла на 18%, паливо подорожчало на 19%, а тарифи піднімають у середньому на 49%. Щось тут не сходиться. Напевне, за рахунок редакцій та читачів «Укр - пошта» намагається розв’язати свої проблеми. Якщо ж згадати інфляцію на 2018 рік, яку прогнозують на рівні 9%, то чому тоді тарифи планують піднімати майже на 50%? Не враховують тарифи і те, що «Укрпошта» заробляє додатково на видавцях, беручи окрему плату за включення до передплатних каталогів, які видаються двічі на рік, і яка є значно більшою за собівартість їх друку. Також без уваги в тарифній політиці керівництва поштовиків залишається те, що передплатні гроші фактично безплатно для видавців перебувають на рахунках «Укрпошти» від трьох до шести місяців, тоді як вони мали б давати прибуток редакціям, хоча б від банківських депозитів, не кажучи вже про закупівлю, наприклад, на передплатний період газетного паперу за привабливішою ціною. Також чомусь не зменшуються тарифи внаслідок невиконання «Укрпоштою» доставки періодики. Як відомо, у деякі населені пункти газети та журнали доставляються лише один раз на тиждень. При цьому, наприклад, за доставку щотижневої газети застосовується тариф як за щоденну доставку, а не доставку один раз на тиждень.
І таких моментів безліч. Тож, може, нарешті уряд усе-таки зверне увагу на ці проблеми, тим більше в умовах інформаційної агресії сусідньої країни, коли падіння тиражів треба розглядати як капітуляцію перед ворогом. До речі, передплатні тиражі після минулорічного підвищення тарифів «Укрпошти» впали, і цей процес триває. Отже, щонайменше треба накласти мораторій на підвищення тарифів «Укрпошти» щодо передплатних видань і навести лад у цій царині, вважають окремі журналісти, які взяли участь у робочій нараді.
Сергій ДЕМСЬКИЙ.
(«Голос України», 15 березня 2018 р.)