Як експерт або спеціаліст може бути запрошена будь-яка дієздатна особа, яка має необхідні знання, кваліфікацію та досвід роботи у відповідній галузі.
Експерт або спеціаліст зобов'язаний надати письмовий висновок, а суб'єкт оціночної діяльності - суб'єкт господарювання - письмовий звіт з питань, що містяться в постанові державного виконавця, а також надати усні рекомендації щодо дій, які виконуються за його присутності.
Експерт, спеціаліст і суб'єкт оціночної діяльності - суб'єкт господарювання мають право на винагороду за надані ними послуги. Розмір винагороди визначається в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України. Винагорода та інші витрати, зумовлені проведенням експертизи, наданням висновку спеціаліста або звіту суб'єкта оціночної діяльності - суб'єкта господарювання належать до витрат, пов'язаних з організацією та проведенням виконавчих дій.
За відмову без поважних причин від надання висновку чи за надання висновку, що містить завідомо неправдиві відомості, експерт несе кримінальну відповідальність, про що він має бути попереджений державним виконавцем. Збитки, завдані сторонам внаслідок видачі такого висновку, підлягають відшкодуванню в порядку, встановленому законом. За недостовірну чи необ'єктивну оцінку майна суб'єкт оціночної діяльності - суб'єкт господарювання несе відповідальність у порядку, встановленому законом, а оцінювач - кримінальну відповідальність, про що він має бути попереджений державним виконавцем.
Копії постанови державного виконавця про призначення у виконавчому провадженні експерта, спеціаліста або суб'єкта оціночної діяльності - суб'єкта господарювання надсилаються сторонам у триденний строк з дня її винесення.
В основному експерт залучається до виконавчого провадження для оцінки описаного державними виконавцями майна, на яке звертається стягнення в рахунок погашення боргу (для оцінки за регульованими цінами, оцінки нерухомого майна, транспортних засобів, повітряних, морських та річкових суден – ст. 58 ЗУ «Про виконавче провадження»).
Також, в процесі провадження виконавчих дій можуть виникнути ситуації, коли виконавцю необхідно бути впевненим, що він правильно виконує судове рішення, наприклад при передачі майна слід перевірити його вартість (оцінку), автентичність (історичну, культурну, оригінальну тощо) при виникненні підозри, що перєд виконанням рішення відбулась його підміна.
Фактично у державного виконавця може виникнути потреба у спеціальній інформації в галузі науки, техніки, ремесел, мистецтва. 3 цією метою державний виконавець за заявою сторони або власною ініціативою може ухвалити постанову про призначення експерта або спеціаліста, а у разі необхідності - декількох спеціалістів чи експертів.
Cуб'єктом, якому надається право експертного висновку або фахового пояснення, може бути будь-яка дієздатна особа, що має спеціальні знання і юридично не заінтересована у наслідках виконавчого провадження.
Зміст статті 13 Закону України «Про виконавче провадження» не створює перешкод для залучення як експерта чи спеціаліста будь-якого громадянина України, іноземного громадянина, особи без громадянства.
Державний виконавець на свій розсуд повинен впевнитись у рівні спеціальних знань, ступені кваліфікації й достатньому досвіді роботи у відповідній галузі тієї особи, яку рекомендовано експертом або спеціалістом.
Питання, які потребують висновку експерта чи спеціаліста, пропонуються їх ініціаторами, але перелік і зміст питань визначає державний виконавець у постанові.
Bони не можуть стосуватись змісту рішення і повинні зачіпати лише стан його виконаішя і обставини, які пов'язані з виконанням.
Про такі межі діяльності зобов'язані мати уявлення як сторони, які заінтересовані у виконанні рішень, так і державний виконавець, який має особливо пам'ятати, що виконує рішення, а не ревізує його зміст.
Bисновок експерта або спеціаліста повинен бути вмотивованим і викладеним у письмовій формі.
Ці особи можуть також давати усні рекомендації фахового характеру щодо дій, при виконанні яких є присутніми.
Експерт або спеціаліст мають право відмовитись від дачі висновку або пояснень, якщо усвідомили, що не володіють необхідним обсягом знань для виконання покладеного на них обов'язку, що повинпо бути доведеио.
Заява про відмову має бути вмотивованою. Aле експерт або спеціаліст не можуть ухилитись безпідставно чи за недостатньої мотивації від дачі висновку або пояснень. За відмову від дачі висновку чи дачу завідомо неправдивого висновку або пояснення єксперт притягається до кримінальної відповідальності (статті 384, 385 KK).
До проведення експертизи експерт попереджається державпим виконавцем про кримінальну відповідальність за дачу завідомо неправдивого висновку. Збитки, завдані сторонам завідомо неправдивим висновком експерта або спеціаліста, відшкодовуються в порядку, передбаченому законом.
Експерт або спеціаліст мають право на винагороду за надані ними послуги. Розмір її визначається в порядку, що встановлюється Kабінетом Міністрів України.
Ця винагорода та інші витрати на проведення експертизи належать до витрат, пов'язаних із провадженням виконавчих дій. Kопія постанови державного виконавця про призначення у виконавчому проваджсниі експерта або спеціаліста у 3-денний строк з дня її винесення надсилається сторонам. Заявлений сторонами відвід експерту або спеціалісту вирішується в порядку, передбаченому цим Законом.
Головний державний виконавець ВДВС Бершадського РУЮ Оперчук О.Ф.