Законом України «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності» визначено, що дозвільні органи – це органи виконавчої влади, державні колегіальні органи, органи місцевого самоврядування, їх посадові особи, уповноважені відповідно до закону видавати документи дозвільного характеру. Виключно законами, які регулюють відносини, пов’язані з одержанням документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності, встановлюється їх вичерпний перелік.
Однак під час перевірок, проведених прокуратурою району, були встановлені порушення органами місцевого самоврядування у вказаній сфері.
Так, виявлено випадки надання та переоформлення виконавчими комітетами дозволів на розміщення об’єктів благоустрою (торгівлі та сфери послуг), одержання яких згідно з Законом України «Про Перелік документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності» (набрав чинності з 1.01.2012 р.) взагалі не передбачено.
Дійсно, п.10 ст.10 Закону України «Про благоустрій населених пунктів» до повноважень органів місцевого самоврядування було віднесено, зокрема, й надання дозволу на розміщення на території об’єктів благоустрою будівель і споруд соціальнокультурного, побутового, торговельного та інших призначень. Проте до цього Закону 12.03.2011 р. внесено зміни, згідно з якими виключено повноваження сільських, селищних, міських рад щодо надання дозволу на розміщення на території об’єктів благоустрою.
Також встановлено випадки порушення вимог законодавства у сфері містобудування, зокрема, прийняття рішень про надання дозволів на розміщення тимчасових споруд та блоку тимчасових споруд (МАФ), видача яких була передбачена Постановою КМУ «Про затвердження порядку розміщення малих архітектурних форм для провадження підприємницької діяльності» №982 від 26.08.2009 р. Однак ще 6.06.2011 р. цей Порядок втратив чинність. А питання розміщення тимчасових споруд на сьогодні регулюється Порядком розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності, затвердженим наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України №244 від 21.10.2011 р.
Таким чином, органами місцевого самоврядування порушуються вимоги законодавства у сфері дозвільної системи, застосовується законодавство, яке втратило чинність.
Прокуратурою району за результатами перевірок внесено 2 подання органам місцевого самоврядування.
Також зазначу, що чинним законодавством передбачено необхідність подання суб’єктом господарювання декларації відповідності матеріально-технічної бази вимогам законодавства державному адміністратору або представнику відповідного дозвільного органу. У такий спосіб суб’єкт господарювання набуває права на провадження певних дій щодо здійснення господарської діяльності або видів господарської діяльності без отримання документа дозвільного характеру.
Ганна КРУКОВСЬКА, прокурор прокуратури Бершадського району, юрист 3 класу