Указом Президента України № 401 від 6.04.2011 року затверджено Положення про Державну реєстраційну службу України (Укрдержреєстр).
Відповідно до цього документу вона є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра юстиції України та входить до системи органів виконавчої влади.
Укрдержреєстр є головним органом у системі центральних органів виконавчої влади, основним завданням якого є: реалізація державної політики у сферах державної реєстрації актів цивільного стану, державної реєстрації речових прав на нерухоме майно, державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, реєстрації (легалізації) об’єднань громадян, інших громадських формувань, статутів фондів загальнообов’язкового державного соціального страхування, якщо їх реєстрація передбачена законами.
До структури реєстраційних служб Головних управлінь юстиції належать: відділ державної реєстрації актів цивільного стану, який проводить державну реєстрацію актів цивільного стану та видає відповідні свідоцтва; відділ державної реєстрації речових прав на нерухоме майно, який здійснює державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно відповідно до закону, надає інформацію про зареєстровані права на нерухоме майно та їх обтяжень, забезпечує взят - тя на облік безхазяйного нерухомого майна, приймає та видає документи, пов’язані з проведенням державної реєстрації речових прав на нерухоме майно, взяттям на облік безхазяйного нерухомого майна, наданням інформації з Держреєстру речових прав на нерухоме майно; відділ з питань легалізації об’єднань громадян.
Реєстрацією прав на нерухоме майно буде займатись державний реєстратор.
З 2013 року усі реєстри (реєстр, правочинів, іпотеки, заборони відчуження об’єктів нерухомості, а також обтяження рухомого майна) втрачають свою силу. Але права, зареєстровані у старих реєстрах, залишаться діючими.
Перереєструвати пра во на нерухомість потрібно тільки у випадку, якщо ви вирішите щось із нею зробити: продати, подарувати, передати у спадок тощо. Тоді перереєстрацію безоплатно проводить нотаріус, який перевірить інформацію у існуючих реєстрах і перенесе її у єдиний Державний реєстр прав на нерухоме майно.
Зокрема, звертатись до органів Укрдержреєстру потрібно у таких випадках: коли реєструється право власності на основі свідоцтва про право власності на новозбудований об’єкт, коли проводиться реєстрація прав на основі рішень судів або реєстрація обтяжень на основі рішень органів місцевого самоврядування. Державні реєстратори також будуть видавати витяги, виписки із реєстру та інформаційні довідки. При купівлі квартири можна буде по запиту в Укрдержреєстр дізнатися про можливі обтяження.
Перед тим, як зареєструвати право власності на землю, необхідно зареєструвати його як об’єкт у Державному земельному кадастрі.
Так у людини в цьому випадку є вибір – іти до державного реєстратора на реєстрацію права власності чи тут же подати кадастровому реєстратору заяву про реєстрації права власності. Якщо заява подана кадастровому реєстратору, той, у свою чергу, направляє її у відділ реєстрації прав власності, який оформляє земельну ділянку, видає свідоцтво про право власності і знову передає усі документи кадастровому реєстратору. Заявник отримує повний пакет документів у кадастрового реєстратора. У цьому випадку заявник сам обирає, до кого звернутись для реєстрації права власності на земельну ділянку. У випадку, якщо у людини є державний акт з кадастровим номером, то заява про реєстрацію права власності подається до державної реєстраційної служби.
У будь-якому випадку процедура реєстрації не повинна перевищувати 14 робочих днів.
Головною метою створення єдиного реєстру стане можливість швидко отримати інформацію про об’єкт нерухомості у будь-якому куточку країни.
Людмила АНДРЄЙЦОВА, завідувач сектором реєстрації речових прав на нерухоме майно районного управління юстиції