Для реєстрації в службі зайнятості особа пред’являє паспорт громадянина України або тимчасового посвідчення громадянина України, облікову картку платника податків, трудову книжку (цивільно-правовий договір чи документ, який підтверджує період зайнятості), а в разі потреби також військовий квиток, диплом або інший документ про освіту. Для призначення допомоги по безробіттю подає довідку про середню заробітну плату (дохід).
З метою підтвердження достовірності поданою особою інформації державна служба зайнятості наділена правом проводити розслідування страхових випадків.
Розслідування страхових випадків та обґрунтованості виплати матеріального забезпечення безробітним здійснюється відповідно до Законів України «Про зайнятість населення», «Про загально - обов’язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття» та Порядку розслідування страхових випадків та обґрунтованості виплати матеріального забезпечення безробітним, затвердженого Наказом Міністерства праці та соціальної політики України, Державної податкової адміністрації України від 13 лютого 2009 року №60/62.
Розслідування страхових випадків та обґрунтованості виплати матеріального забезпечення здійснюється шляхом звіряння даних, зазначених у документах страхувальника, з базою даних Пенсійного фонду України та Державної податкової адміністрації України, а в разі необхідності – шляхом проведення виїзних планових та позапланових перевірок страхувальників.
Виявлені порушення можна поділити на три групи.
- Перша – це, коли роботодавці, оформляючи довідки про середню заробітну плату, які подаються безробітними в центр зайнятості, завищують розмір середньоденної заробітної плати, частіше через незнання норм чинного законодавства або невірне їх розуміння.
- Друга група – це коли особа, перебуваючи на обліку в центрі зайнятості як зареєстрована безробітна та отримуючи матеріальне забезпечення на випадок безробіття (або на момент отримання статусу безробітного, призначення допомоги по безробіттю), одночасно перебуває в трудових відносинах, виконує роботи за цивільно-правовими договорами (в тому числі договорами підряду), здійснює підприємницьку діяльність, навчається на денній формі навчання або здійснює іншу діяльність, здійснюючи яку відповідно до норм чинного законодавства, вважається зайнятою.
- Третя група – це, коли роботодавець вносить у трудову книжку запис про перебування особи в трудових відносинах, хоча особа ніколи не працювала в цього роботодавця, або запис про підставу звільнення особи, що не відповідає дійсності, і при звільнення за такою підставою – скорочення виплати матеріального забезпечення по безробіттю чинним законодавством не передбачено.
Безробітні несуть відповідальність за достовірність інформації, яку вони подають про себе до центрів зайнятості. Згідно з законодавством, застраховані особи, зареєстровані в державній службі зайнятості як безробітні, зобов’язані своєчасно повідомляти про обставини, що впливають на умови виплати їм матеріального забезпечення та надання соціальних послуг.
Якщо безробітний своєчасно не повідомив про обставини, що впливають на умови виплати допомоги з безробіття, отримані кошти доведеться повернути. Зокрема ту суму, яку людина отримала з моменту виникнення нових обставин.
Якщо відомості про доходи особи, на підставі яких призначено матеріальне забезпечення, недостовірні з вини роботодавця, центри зайнятості здійснюють перерахунок страхових виплат з дня їхнього призначення. Суми незаконно виплачених коштів відшкодовує роботодавець. У разі відмови повернути кошти або у разі неповернення їх у встановлений термін кошти стягують через суд.