Ми виходимо з того, що така робота має забезпечити клієнта інформацією, потрібною для професійного вибору, навчання та працевлаштування. Створення спеціального інформаційного простору в центрі зайнятості, обладнання спеціальних інформаційних секторів (інформаційно-довідкового, самостійного пошуку роботи та профінформаційного) дають змогу наблизити наші послуги до клієнта. Тобто, ще до початку співбесіди зі спеціалістом з працевлаштування безробітний одержує відомості про вільні робочі місця та довідкову інформацію. Таким чином, клієнту надається пакет послуг з перших хвилин перебування в центрі зайнятості.
Вирішальну роль у формуванні в безробітних адекватних настанов щодо поведінки на ринку праці відіграє залучення їх до активних дій у пошуку роботи, для чого застосовується метод включення в стандартні процедури, операції, що повторюються. Автори Єдиної технології обслуговування незайнятого населення виділяють такі форми реалізації цього методу:
– організація самостійної роботи безробітного;
– організація спільної діяльності спеціаліста центру зайнятості та безробітного.
Ще в довідково-консультаційному секторі безробітний розпочинає самостійну активну роботу, ознайомлюючись з інформацією (перелік документів, потрібних для реєстрації, права та обов'язки безробітних тощо), у секторі пошуку роботи він самостійно опрацьовує інформацію про вакансії, про те, як розпочати власну справу, пропозиції громадських, сезонних робіт тощо. Тобто завданням сектору самостійного пошуку роботи є активізація зусиль особи, спрямованих на влаштування свого життя, при цьому пріоритетними є дії самого безробітного, пов'язані з пошуком роботи.
Відомо, пошук роботи для багатьох ускладнюється через відсутність упевненості у своїх силах, психічне напруження, що виникло внаслідок втрати роботи, брак відповідного досвіду поведінки та відсутність внутрішньої готовності до активних дій. Самостійно подолати стан стресу можуть далеко не всі, тому служба зайнятості сприяє психологічній реабілітації безробітних і навчає їх навичок самостійного пошуку роботи.
Дієвою формою підвищення ефективності зусиль безробітного в пошуках продуктивності зайнятості є його участь у семінарах з оволодіння технікою пошуку роботи. Ці семінари є обов'язковим елементом Єдиної технології обслуговування незайнятого населення в центрах зайнятості.
Отримавши нове приміщення, служба зайнятості поліпшила технічне забезпечення своєї діяльності, що сприяло розробленню та впровадженню нових форм і методів роботи з роботодавцями та шукачами роботи. Набуває популярності пошук роботи за допомогою Інтернету, оскільки він замінює та об'єднує більшість джерел вакансій і надає можливість роботодавцям ознайомитися з претендентами на ту чи іншу посаду через їхнє резюме. Для набуття навичок такої роботи щомісяця в центрі зайнятості проводяться семінари з основ комп'ютерної грамотності, однією із тем яких є "Основи роботи в комп'ютерній мережі Інтернет".
Отже, на семінарах з психологічної підтримки, техніки пошуку роботи, основ комп'ютерної грамотності, пошуку роботи в Інтернеті тощо безробітні одержують соціально-психологічну реабілітацію, підвищують рівень самооцінки, навчаються активних форм самопошуку роботи. Все це дає змогу скоротити термін безробіття, швидше знайти робоче місце, котре приносило б моральне задоволення і матеріальний достаток.
Лідія ЛУК'ЯНЧУК
заступник директора РЦЗ – начальник
відділу надання соціальних послуг.