Важливою проблемою, пов’я заною з нерухомим майном та землею, є так звана відумерла спадщина. Це нерухоме майно та земельні ділянки, які не мають спадкоємців, або ж останні вчасно не заявили про свої права на неї. І що найгірше, площа таких земельних ділянок з кожним роком збільшуватиметься, позаяк більшість власників земельних паїв досягли поважного віку – 70 і більше років.
Відтак «нічийна» земля не тільки спонукає до корупції, а й ускладнює земельні відносини на селі, незаконно використовується сільгосппідприємствами та породжує ряд проблем, які вирішити дуже важко.
Як показує практика, ці сільгоспугіддя не пустують, вони активно обробляються агропідприємствами, але незаконно. Найгірше у такій ситуації, що до бюджетів територіальних громад нема ніяких надходжень.
Незважаючи на те, що у 2011 році Верховна Рада України внесла зміни до ч. 1 ст.
1277 ЦК України та поклала обов’язок на органи місцевого самоврядування пред’являти до суду заяви про визнання спадщини відумерлою у разі відсутності спадкоємців за заповітом і за законом, усунення їх від права на спадкування, неприйняття ними спадщини, а також відмови від її прийняття, сьогодні органи місцевого самоврядування не проводять роботи з визнання цієї спадщини відумерлою.
На підтвердження викладеного наведу дані судової статистики. Згідно з нею протягом 2012-2014 років Бершадсь ким районним судом розглянуто лише одну заяву про визнання спадщини відумерлою.
У своє виправдання представники органів місцевого самоврядування можуть говорити про відсутність коштів у бюджеті для сплати судового збору та про відсутність посади юриста у штаті. Вказані обставини не можуть бути прийняті до уваги, оскільки повноваження по представництву інтересів держави в суді покладено також на прокуратуру, яка звільнена від сплати судового збору, однак звернень від органів місцевого самоврядування щодо представництва їх інтересів та пред’явлення до суду заяв про визнання спадщини відумерлою до прокуратури протягом 2012-2014 років не надходило взагалі.
Разом з тим, прокуратура району проводить роботу з пред’явлення до суду заяв про визнання спадщини відумерлою – протягом поточного року до районного суду надійшло дві заяви цієї категорії. Вони розглянуті судом та задоволені, а земельні ділянки площею 2,10 га та 1,7 га передані територіальним громадам Бирлівки та Яланця відповідно. Нормативно грошова оцінка цих земельних ділянок складає близько 97 тис. грн.
Нині прокуратура району готує заяви про визнання спадщини відумерлою ще по трьох земельних ділянках загальною площею 6,1 га та нормативно грошовою оцінкою близько 247,8 тис. грн.
Таким чином, завдяки роботі прокуратури Бершадського району місцеві бюджети згаданих сіл почнуть отримувати кошти за оренду земельних ділянок.
Отже, нерухоме майно та земельні ділянки, які мають бути визнані відумерлою спадщиною, частково можуть вирішити питання з наповнення місцевих бюджетів.
З огляду на викладене, органам місцевого самоврядування необхідно активізувати роботу в цьому напрямку і з метою пред’явлення заяв про визнання спадщини відумерлою налагодити співпрацю з прокуратурою району.
В’ячеслав ЖАРУН, прокурор прокуратури Бершадського району юрист 2 класу.