Зокрема, при виявленні адміністративного правопорушення уповноважена на те особа зобов’язана скласти протокол про адміністративне правопорушення. Протокол складається у двох екземплярах, один з яких під розписку вручається особі, яка притягається до адміністративної відповідальності. У протоколі про адміністративне правопорушення зазначаються: дата і місце його складення, посада, прізвище, ім’я, по батькові особи, яка склала протокол, відомості про особу, яка притягається до адміністративної відповідальності (у разі її виявлення); місце, час вчинення і суть адміністративного правопорушення; нормативний акт, який передбачає відповідальність за дане правопорушення; прізвища, адреси свідків і потерпілих, якщо вони є; пояснення особи, яка притягається до адміністративної відповідальності, інші відомості, необхідні для вирішення справи. Якщо правопорушенням заподіяно матеріальну шкоду, про це також зазначається в протоколі. Протокол підписується особою, яка його склала, і особою, яка притягається до адміністративної відповідальності; при наявності свідків і потерпілих протокол може бути підписано також і цими особами. У разі відмови особи, яка притягається до адміністративної відповідальності, від підписання протоколу, в ньому робиться запис про це.
Особа, яка притягається до адміністративної відповідальності, має право подати пояснення і зауваження щодо змісту протоколу, які додаються до нього, а також викласти мотиви свого відмовлення від його підписання.
При складенні протоколу особі, яка притягається до адміністративної відповідальності, роз’яснюються її права і обов’язки, передбачені статтею 268 КУпАП, про що робиться відмітка у протоколі.
Справа про адміністративне правопорушення розглядається за місцем його вчинення у п’ятнадцятиденний строк з дня одержання органом (посадовою особою) правочинним розглядати справу, протоколу про адміністративне правопорушення та інших матеріалів справи.
Розглянувши справу про адміністративне правопорушення, орган (посадова особа) виносить постанову по справі. Постанова повинна містити: найменування органу (посадової особи), який виніс постанову, дату розгляду справи; відомості про особу, щодо якої розглядається справа; опис обставин, установлених при розгляді справи; зазначення нормативного акта, який передбачає відповідальність за дане адміністративне правопорушення; прийняте по справі рішення, вирішення питання про відшкодування винним майнової шкоди, розмір шкоди, що підлягає стягненню, порядок і строк її відшкодування. Постанова по справі повинна містити вирішення питання про вилучені речі і документи, а також вказівку про порядок і строк її оскарження.
Постанова по справі про адміністративне правопорушення може бути оскаржена особою, щодо якої її винесено, а також потерпілим до вищестоящого органу у десятиденний строк з дня її винесення. Орган (посадова особа) при розгляді скарги на постанову по справі про адміністративне правопорушення перевіряє законність і обгрунтованість винесеної постанови і приймає одне з таких рішень:
- залишає постанову без зміни, а скаргу без задоволення;
- скасовує постанову і надсилає справу на новий розгляд;
- скасовує постанову і закриває справу;
- змінює захід стягнення в межах, передбачених нормативним актом про відповідальність за адміністративне правопорушення, з тим, однак, щоб стягнення не було посилено. Якщо буде встановлено, що постанову винесено органом (посадовою особою), неправочинним вирішувати цю справу, то така постанова скасовується, і справа надсилається на розгляд до органу, який правочинний розглядати справу.
Штраф має бути сплачений правопорушником не пізніш як через п’ятнадцять днів з дня вручення йому постанови про накладення штрафу, а в разі оскарження такої постанови – не пізніш як через п’ятнадцять днів з дня повідомлення про залишення скарги без задоволення. У разі несплати правопорушником штрафу у п’ятнадцятиденний строк, постанова про накладення штрафу надсилається для примусового виконання до відділу державної виконавчої служби за місцем проживання порушника, роботи або за місцезнаходженням його майна в порядку, встановленому Законом України «Про виконавче провадження». У порядку примусового виконання постанови про стягнення штрафу за вчинення адміністративного правопорушення з правопорушника стягується подвійний розмір штрафу, визначеного у відповідній статті КУпАП.
Прокуратурою району постійно проводяться перевірки додержання вимог адміністративного законодавства при притягненні громадян до адміністративної відповідальності. За їх результатами, проведених протягом 2011 року встановлено, що мають місце випадки, коли посадові особи порушують вимоги адміністративного законодавства. Для прикладу: 27.05.2011 року старшим інспектором ДПС ВДАІ складено протокол про адміністративне правопорушення, передбачене ч. 1 ст. 122 КУпАП, відносно гр. В.А. Петрова. Суть адміністративного правопорушення, зафіксованого в протоколі, полягає в тому, що 27.05.2011 року близько 6 год. 00 хв. в с. Летківці Тростянецького району по вул. Леніна гр. В.А. Петров керував автомобілем VOLKSWAGENТ4 зі швидкістю 82 км/год. 18.06.2011 року інспектором АП ВДАІ винесено постанову про притягнення гр. В.А. Петрова до адміністративної відповідальності за адміністративне правопорушення та накладено адміністративне стягнення у вигляді 255 грн. штрафу.
В ході проведеної прокуратурою району перевірки встановлено, що дана постанова є незаконною, оскільки в протоколі, складеному відносно В.А. Петрова, не наведено жодного доказу його вини у вчинені адміністративного правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 122 КУпАП. А саме: відсутні пояснення та підпис особи, яка притягується до адміністративної відповідальності, не зазначено свідків вчиненого правопорушення. Таким чином, вина у вчиненні гр. В.А. Петровим правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 122 КУпАП, не доведена, а тому в його діях відсутній склад адміністративного правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 122 КУпАП. Крім того, в протоколі про адміністративне правопорушення від 27.05.2011 року зазначено, що розгляд справи про адміністративне правопорушення відносно гр. В.А. Петрова відбудеться 27.06.2011 року, а постанова про притягнення гр. В.А. Петрова до адміністративної відповідальності винесена 18.06.2011 року. Отже, гр. В.А. Петров при розгляді адміністративної справи не був присутній та був позбавлений права знайомитися з матеріалами справи, давати пояснення, подавати докази, заявляти клопотання та при розгляді справи користуватися юридичною допомогою адвоката і т. ін. Тому прокурором району внесено протест на постанову по справі про адміністративне правопорушення. Всього за результатами проведених у 2011 році перевірок прокурором району внесено 13 протестів на постанови по справах про адміністративні правопорушення, які розглянуті та задоволені в повному обсязі, 12 приписів та подань про усунення порушень адміністративного законодавства та притягнуто до дисциплінарної відповідальності 11 працівників органів правочинних розглядати справи про адміністративні правопорушення.
В’ячеслав ЖАРУН, помічник прокурора, юрист ІІІ класу.