Тігіпко вважає, що головними пріоритетами національного розвитку повинні стати формування сильної авторитетної системи влади та відродження виробництва. Наріжним каменем відновлення вітчизняної економіки Сергій Тігіпко вважає розвиток малого і середнього бізнесу. Про те, як перетворити мале підприємництво на двигун вітчизняної економіки, і буде розмова з відомим політиком та економістом.
– Сергію Леонідовичу, чому, на вашу думку, саме малий та середній бізнес здатний реанімувати національну економіку?
– В Україні зараз домінує великий олігархічний бізнес при тому,щомалий і навіть середній бізнес животіють на задвірках економіки країни. Це нонсенс! У нормальній ринковій економіці саме малий бізнес є основою розвитку, він дає до трьох чвертей ВВП, з нього виростають середні й великі корпорації. У нас – все навпаки і навіть гірше: на малий бізнес припадає лише 15-17 відсотків економіки. Пояснюється все просто: великий бізнес – це ті, хто зумів захопити радянські промислові активи.
У них достатньо коштів, щоб підкуповувати чиновників і добиватися потрібних рішень на державному рівні. Решта гравців ринку змушені виживати в умовах несправедливих законів і податків, нескінченних перевірок і поборів. Безперечно, за складної і непрозорої дозвільної системи й жорсткого тиску органів контролюрозвиватималий та середній бізнес неможливо.
– Значною проблемою длямалого бізнесу стало припинення кредитування комерційнимибанками. Яка ваша позиція щодо виходу зцієї ситуації?
– Ясна річ, малий та середній бізнес потерпає від нестачі інвестицій та власного капіталу. Зважаючи на ці особливості, уряди розвинених країн створюють спеціалізованіфінансові установи для обслуговування малого бізнесу. Адже звичайним банкам або економічно невигідно, або законодавчо неможливо обслуговувати таких клієнтів через відсутність ліквідних застав.Отож, Україні потрібен державний або напівдержавний банк, орієнтований саме на цю категорію підприємців. Такий банк має надавати довгострокові кредити під невеликі відсотки, можливо без застави та під державні гарантії. При цьому кредити повинні бути обов’язково цільовими, тобто виділятися тільки під реалізацію бізнес-проектів у тих сферах, які держава вважає пріоритетними, – наприклад, уЖКГ чи в сільському господарстві. У такому випадку підприємець не витратить гроші не за призначенням і завдяки їм зможе розвинути свій бізнес.
– У чому ви бачите можливість спрощення дозвільної процедури для підприємців?
– Зараз в Україні працює 57 різних органів ліцензування, які видають дозволи на 2365 видів робіт і 71 вид господарської діяльності.
Це якесь торжество корупції й бюрократизму! Вважаю за необхідне скоротити в 4-5 разів кількість дозволів на право ведення господарської діяльності.
Обмежити до 2 тижнів термін видачі дозвільних документів. Необхідно затвердити поширений у всьому світі принцип «мовчазної згоди» – якщо підприємець у встановлений законом строк не отримав документ дозвільного характеру або офіційно мотивованої відмови, то вважається,що він отримав такий дозвіл.
–Запитання стосується перевірок, що проводятьсядержорганами, як однієї з ключових проблем вітчизняного бізнесу. Які зміни можливі тут?
– Я переконаний, що для нормальної роботи бізнесу потрібно припинити практику тотальних перевірок підприємств. Адже вони знижують економічну ефективність, відволікають величезну кількість людей, вимагають безглуздої паперової тяганини. Вдумайтеся в ці цифри: українські компанії перевіряються в середньому 5,5 раза на рік.
Причому через податкову перевірку проходить кожне друге підприємство, через перевірку санепідемстанції – кожне третє, через перевірку органами охорони праці – кожне четверте. Ця перевіряльна активність здебільшого стає засобом збагачення податківців, витягування хабарів, а не захистом бюджетних інтересів держави.
Треба зауважити, що спроби реформу сферімалого та середнього бізнесу робилися в нашій державі і раніше. Але всі вони зустрічали потужний опір бюрократів, для яких підприємства малого й середнього бізнесу є невичерпним джерелом корупційних доходів. Отже, потрібна сильна державна влада і воля,щоб реалізувати найбільшпрості й очевидні заходи для оживленнямалого підприємництва.