М.В. Оперчук: – Ось вже навіть у Рябка-помічника ноги не витримують, а ми, незважаючи на пенсійний вік, змушені щодня, випасаючи худобу, бути на ногах
Своє шістдесятиріччя пенсіонерка Марія Василівна Оперчук, наприклад, зустріла, як кажуть, на робочому місці, випасаючи три корови, які утримує. Приказка про те, що не було щастя зранку, немає його і наостанку, це, мабуть, про неї. Бо ще у дитячому віці втратила батьків і виховувалася у дитячому будинку.
Свою «вахту» тепер несуть щодня напару ще з однією 72-річною пенсіонеркою, своєю родичкою, яка теж випасає худобу. У кожної з собою у полі по відру води, бо худоба захоче напитися, і по батіжкові. Можливо, про це не довелося б писати, якби в селі хтось подбав про організацію зручних для власників худоби пасовищ. А так доводиться пасти обабіч асфальтівки, яка веде з Війтівки на Маньківку.
Дякувати б пенсіонерам, які замість того, щоб вже відпочивати у такому віці, ще виробляють для нас продукцію. Натомість чують на свою адресу інше. Якими тільки матами не обкладають часто стареньких водії проїжджих транспортних засобів. Бо що візьмеш з худоби – коли хоче тоді і переходить через дорогу. А де гарантія, що якась з бабусь, втомившись на сонці, не потрапить під колеса? А когось із пастухів у цьому селі за те, що корова «зайшла в шко - ду», ще й побили. Якби в зручних місцях хтось подбав про організацію пасовищ, усього цього, звичайно, не було б.
І жити нема з чого, скаржилися жіночки, і худобу утримувати важко. Адже кілограм рису коштує вже 11-12 гривень, не дешеві й інші продукти харчування. А сало? Про м'ясо вже і мова не йде, бо дозволити собі його можуть, за їх словами, хібащо на свята. Та і тоді шукають фарш подешевше, щоб зробити ковбасу. Та, що по 60-90 гривень за кілограм, їм не по кишені.
Так, пенсію обидві отримують. Але що там тієї пенсії, коли в однієї з них дочка без роботи, а онука з малою дитиною, син, ще навчається.
Не набагато сприятливіша ситуація і в іншої. Спробуй збери на все копійку, коли за молоко платили тільки по гривні за літр. Щоправда, останнім часом добавили по 10 копійок. Але ж на худобу, щоб прогодувати, теж ідуть затрати.
Одна з бабусь, на додачу, ще й живе від дочки, якій помагає випасати худобу, кілометрів за три. Тож щодня, долаючи цей шлях вранці і ввечері, змушена займатися у свої 72 роки ще й таким «видом спорту».
Але як можуть не випасати обидві оту худобину, коли бачать, що хоч і самим гірко, дітям теж не з медом доводиться. Ото тільки в обох і воля, як корови з поля. Якщо не пораються ще й у себе на обійсті.
А от їх односельчанинові, колишньому трактористові, О.І. Мацьку до пенсії ще, як кажуть, як до неба, однак теж обібрався пастухом, випасаючи дві власні корови.
Не від доброї, за його словами, волі, звичайно. І якби, від отієї худоби була хоч яка особлива вигода. Адже жом – купи, який у нашій зоні, відколи немає цукрових заводів, втридорога, і дерть, і солому, і сіно. А ще ж треба, щоб і на себе, хоча б на дрова, щось залишилося.
Рятують хіба що город, який обробляють з дружиною і плата за здану в оренду землю. Якби не це, то про таке господарювання, каже Олексій Іванович, запросто можна було б сказати, що хоч і є в обійсті хвіст, та у їхній хаті піст.
Адже молоко теж змушений продавати по 1-1,1 гривні за літр. У цьому селі, до речі, вдалося з'ясувати, чому населення більш охоче продає молоко тульчинським переробникам, а не бершадським. Виявляється тільки тому, що вони раніше приїжджають, і власники корів мають змогу ще встигнути хто на роботу, а хто в інших справах.
Коли вже підготував цей матеріал, на думку прийшла ще одна народна мудрість про те, що якщо гірким когось лічать, то декого навіть солодким калічать. Бо ж є у сім'ях, де утримують корови, мабуть і сир, і масло, але всі вони незадоволені тим, якою ціною це їм дається.
Підбиваючи підсумок почутому і побаченому, можна зробити висновок, що хоч із коровами їхнім власникам справлятися важко, без них у багатьох сім’ях, особливо, якщо у хаті немає пенсіонера з пенсією і паїв, теж не обійтись.
А от інші пастухи, з якими довелося розмовляти, ще й такої думки: за що боролися, на те і напоролися. Такі, мовляв, у селі були ферми, що молоком, яке на них вироблялося, можна було не тільки село, а й весь район «затопити». Однак розікрали, зруйнували все, от і змушені тепер хто як може боротися за виживання.
Павло КУШПЕЛА.
Фото Сергія КІСИКА.