У районі на обліку близько 13,3 тисячі автотранспортних засобів, у тому числі 3,5 тисячі вантажних. Близько половини експлуатуються більше 20 років, тому їх технічний стан викликає занепокоєння.
До 2011 року ДАІ проводився щорічний технічний огляд усіх транспортних засобів, що давало певну гарантію їх технічного стану, мінімізувало ймовірність ДТП. З липня того ж року набрав чинності Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо усунення надмірного державного регулювання у сфері автомобільних перевезень», у статті 35 якого вказано: транспортні засоби, що беруть участь у дорожньому русі та зареєстровані у ДАІ МВС України, підлягають обов’язковому технічному контролю, який передбачає перевірку їх технічного стану – системи гальм та рульового керування, зовнішніх світлових приладів, світлопропускання скла, газобалонного обладнання, інших елементів, що стосуються безпеки руху та охорони навколишнього середовища.
Встановлено категорії, що підлягають обов’язковому технічному контролю. Це легкові автомобілі всіх типів і моделей, вантажні вантажопідйомністю до 3,5 тонни та причепи до них, що використовуються для перевезення пасажирів або вантажів з метою отримання прибутку, незалежно від форм власності, строк експлуатації яких більше двох років – 1 раз на два роки, таксі (незалежно від строку експлуатації) – 1 раз на рік.
Вантажні автомобілі вантажопідйомністю більше 3,5 тонни та причепи до них, малотоннажні фургони та автобуси, призначені для перевезення вантажів, незалежно від форми власності та строку експлуатації – 1 раз на рік. Автобуси (незалежно від форми власності) – 2 рази на рік.
Транспортні засоби, що перевозять небезпечні вантажі, – 2 рази на рік.
Усі легкові автомобілі, які використовуються для власних потреб, причепи до них та мотоцикли проходження обов’язкового технічного контролю не потребують.
На жаль, із автомобілів, що підлягають обов’язковому технічному контролю, у 2012 році виконали вимоги Правил дорожнього руху власники лише близько 35% їх одиниць.
У районі працюють два суб’єкти проведення обов’язкового технічного контролю, зареєстровані у Департаменті ДАІ МВС України, що дає право здійснювати таку діяльність, – О.В. Борщевський та Л.Л. Ляпіна.
Власник вільно обирає виконавця. Та більшість, у тому числі й керівники підприємств, і в 2013 році безпідставно зволікають із проведенням обов’язкового технічного контролю. Хоч у частині 3 статті 121 Кодексу України про адміністративні порушення зазначено, що «керування водієм транспортним засобом, що підлягає обов’язковому технічному контролю, але своєчасно не пройшов його» тягне за собою накладення штрафу в сумі від 20 до 25 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян. Вчинення подібного порушення протягом року тягне позбавлення права керування транспортним засобом від 3 до 6 місяців або адміністративний арешт на строк від 5 до 10 діб.
Є факти, коли представники страхових компаній укладають договори страхування цивільно-правової відповідальності власників транспортних засобів, що підлягають обов’язковому технічному контролю, без проходження його, що теж тягне накладення штрафу на посадових осіб від 100 до 120 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Деякі власники транспортних засобів пішли по шляху придбання підроблених протоколів проведення обов’язкового технічного контролю.
По таких випадках порушено кримінальні справи і винним доведеться давати пояснення в суді і знову, вже законним шляхом, проходити обов’язковий технічний контроль.
Зрушення з мертвої точки проблеми належного технічного стану транспортних засобів, контролю за цим процесом усіх зацікавлених сторін є запорукою безпеки на дорогах району, життя та здоров’я учасників дорожнього руху.
Сергій ЛОЗІНСЬКИЙ, начальник відділення ДАІ Бершадського РВ УМВС, майор міліції