Криза вкрай негативно позначається на рівні споживання українців – попит уже впав до показників 2000 року.
Відтак продавці і товаровиробники харчів самі зацікавлені у стримуванні цін. Що, власне, вже і відбувається.
«Зростання цін на продукти харчування якщо і буде, то дуже помірне. Найбільша хвиля подорожчання вже у минулому, – прогнозує керівник групи експертів Асоціації «Клуб аграрного бізнесу» Володимир Лапа. – А взагалі я не виключаю, що ціни знизяться, особливо після новорічних свят. Адже на більшість видів продукції виробники вже знижують ціни. Це означає, що рано чи пізно це зниження має докотитися і до споживача. І така ситуація спостерігатиметься щонайменше до квітня-травня».
Із експертом погоджується і керівник аналітичного відділу «Консалтингової агенції ААА» Марія Колесник – мовляв, продукти харчування істотно не дорожчатимуть навіть перед Новим роком. «Зараз, перед святами, всі намагаються стримати ціни і знизити їх. Щороку на свята продукти дорожчають (на відміну від закордонних країн, де завжди падають ціни). Це тому, що є збільшений попит.
Цього року суттєво збільшеного попиту очікувати не слід.
Тому й ціни ніхто завищувати не стане», – переконана експерт.
За даними Держкомстату, в листопаді на продукти харчування та безалкогольні напої ціни хай і не значно, але зросли – на 0,2 відсотка. Найбільше подорожчали яйця – на 9 відсотків. На 2-5 відсотків зросли ціни на молоко, вершкове масло, сири, тваринні жири, рибу та продукти з неї. Водночас майже на 2-8 відсотків знизилися вони на олію, овочі, м'ясо птиці, свинину, рис та цукор. Фахівці прогнозують, що ціни неодмінно падатимуть і надалі – практично на всі види продукції.
Курятина – найкращий «друг» небагатих українців, – очевидно, переживатиме пік своєї популярності. Україна, між іншим, на шостому місці в рейтингу любителів «ніжок Буша». Тому ціна на курятину, як і попит на неї, лишатимуться стабільними. Так само не прогнозують експерти відчутних цінових коливань на молочні та хлібобулочні вироби.
Не надто зростатимуть ціни після новорічних свят на фрукти та овочі – зараз попит на них дуже низький.
Економити на продуктах харчування українці почнуть після новорічних свят, запевняють експерти, найбільшого зниження спаду попиту варто очікувати в січні-лютому наступного року. Це й не дивно, адже експерти прогнозують відчутне падіння реальних доходів громадян. Соціологічні опитування свідчать: частка тих українців, які збираються економити на продуктах харчування, уже суттєво збільшилася – до 53 відсотків.
Українські споживачі здебільшого відмовлятимуться від дорогих продуктів і обиратимуть ті самі товари, але з більш дешевого сегменту.
Ще одна вірогідна проблема – це погіршення якості пропонованої харчової продукції на тлі зменшення цін.
Враховуючи, що фактично немає державного контролю за вмістом продуктів, ми цілком можемо отримати більше сої в ковбасі, а в маслі – рослинного жиру. Виробники будуть заощаджувати на всьому можливому, прогнозують експерти. На товарозамінниках, на якості. І намагатимуться зменшити обсяг чи вагу продукції в упаковці, лишивши ціну старою. Баночку того ж йогурту, яка буде на перший погляд звичною, насправді намагатимуться увігнути і зменшити вагу продукту на кількадесят грамів.
«УМ».