Запропонована модель організації територій дозволяє забезпечити:
® створення та укрупнення базових адміністративно-територіальних одиниць – громад – з дотриманням принципу повсюдності місцевого самоврядування та чітке розмежування територій громад.
® Запровадження трирівневої територіальної системи управління "громада-район-регіон" та визначити компетенцію адміністративно-територіальної одиниці відповідного рівня.
® Ліквідацію на місцевому і районному рівнях місцевих державних адміністрацій та передачу у відповідності з Європейською хартією місцевого самоврядування їх функцій органам місцевого самоврядування.
® Отримання громадянами максимальної кількості якісних послуг шляхом забезпечення фінансової та бюджетної автономії територіальних одиниць (збільшення питомої ваги місцевих бюджетів шляхом проведення відповідних податкових реформ, запровадження власних доходів місцевих бюджетів, оптимізація системи розрахунку бюджетних трансфертів тощо) та раціоналізації бюджетного планування (застосування програмно-цільового методу бюджетного планування, впровадження механізмів зацікавленості органів місцевого самоврядування у нарощуванні доходного потенціалу бюджету тощо).
® Вдосконалення механізму формування представницьких та виконавчих органів місцевого самоврядування різних територіальних рівнів та оптимізацію їх структури.
® Розробку чітких критеріїв оптимізації районного поділу України з урахуванням географічних, історичних та інших чинників.
Розподіл повноважень між органами виконавчої влади та місцевого самоврядування. Одним із найважливіших моментів при проведенні адміністративно-територіальної реформи має стати чіткий розподіл повноважень між рівнями місцевого самоврядування. Це означає, що за кожним рівнем місцевого самоврядування закріплюватиметься відповідний перелік послуг, за надання яких відповідатимуть органи саме цього рівня.
Виключні повноваження місцевих рад всіх рівнів:
– затвердження структури виконавчого органу ради;
– затвердження бюджетів;
– обрання посадових осіб виконавчого органу ради;
– обрання керівництва та складу контрольних органів;
– затвердження окладів посадових осіб виконавчого органу ради;
– оцінка дій виконавчого органу ради.
Рівень громади
Громади
– дитяча дошкільна освіта та виховання;
– догляд за особами похилого віку та інвалідами;
– турбота про сім'ю та підростаюче покоління;
– початкова та загальна освіта;
– профілактика та первинна медична допомога;
– організація торгівлі;
– планування використання землі, охорони довкілля;
– будівництво житла;
– благоустрій території, утримання місцевих доріг, вулиць, парків тощо;
– дозвілля та культура;
– транспортне забезпечення;
– побутове забезпечення (водогони, каналізації, теплозабезпечення, енергозбереження);
– санітарний контроль та профілактика;
– ветеринарний контроль та профілактика.
Саме громади надаватимуть ті послуги, які найбільш потрібні людині.
Районний рівень
Районні органи місцевого самоврядування (ради):
– стаціонарні медичні послуги;
– підготовка молодшого медичного персоналу;
– підготовка спеціалістів у ПТУ, коледжах (насамперед орієнтованих на комунальну сферу);
– організація та утримання місцевої міліції;
– кадастр;
– організація торгівлі;
– утримання доріг районного значення;
– транспортне обслуговування;
– дозвілля і культура.
За даного розподілу владних повноважень районні державні адміністрації будуть ліквідовані.
Обласний рівень
Обласні державні адміністрації.
– Забезпечення виконання та контроль за дотриманням Конституції та законів України, актів Президента України та Кабінету Міністрів, інших органів виконавчої влади;
– додержання прав і свобод громадян;
– координація діяльності регіональних представництв центральних органів виконавчої влади;
– контроль за недопущенням бюджетних диспропорцій
Обласні ради
– програми регіонального розвитку;
– підготовка та перепідготовка спеціалістів у інститутах, академіях, університетах;
– розвиток регіональної науки;
– утримання доріг регіонального значення;
– транспортна інфраструктура області;
– спеціалізоване медичне обслуговування;
– ліквідація наслідків надзвичайних ситуацій;
– координація діяльності місцевої міліції;
– дозвілля і культура.
Внаслідок реалізації адміністративно-територіальної реформи Україна із централізованої держави стане децентралізованою європейською країною самоврядних громад.
Досвід сусідніх держав. Польща – найбільша за територіальним устроєм серед тих країн, які найближчі до України і мають європейську систему територіальної організації. Воєводства, повіти, райони. Воєводства – це області. Повіти – райони і міста на правах повіту. Гміни – це французькі комуни, німецькі гемайне, скандинавські коуто, українські історичні волості, які за принципами організації фактично нагадують одна одну. У законопроект вводиться відповідне поняття громада.
Формування адміністративно-територіальних одиниць за критерієм чисельності населення у Польщі:
– cередня чисельність населення воєводства – 2 417 тисяч чоловік.
Найменше воєводство – 1 092 тисячі, найбільше воєводство – 5 мільйонів. Між Херсонською і Донецькою областями рівно таке співвідношення як у даному випадку в Польщі, між найменшим і найбільшим воєводством.
– Середня чисельність населення повіту – 83 тисячі чоловік.
Найменший повіт – 22 тисячі, найбільший – 1 625 тисяч.
Середня чисельність населення гміни – 5-8 тисяч населення.
Найменша гміна – 1 тисяча, найбільша – 2 070 тисяч.
Принцип розподілу повноважень між різними гілками влади – найбільше повноважень має та територіальна одиниця, яка знаходиться найближче до людини (гміна).