Основним засобом захисту порушених прав є звернення до органів влади. Звернення громадян чутливо відображують стан суспільства, його проблеми, конфлікти, ставлення людей до органів влади, їх спроможність вирішувати відповідні питання, рівень сподівань, очікувань і вимог, що формуються у суспільній свідомості під впливом подій у державі. Найважливішими завданнями райдержадміністрації при розгляді звернень є конкретний розгляд питань, порушених заявниками, надання максимально можливого сприяння у вирішенні проблем.
У 2012 році до райдержадміністрації надійшло 725 звернень (за відповідний період 2011 року – 612) від 1611 громадян (1982 – у 2011 р.), порушено 834 питання (762 – у 2011 р.).
Збільшення надходження кількості звернень пояснюється тим, що у зв’язку із відновленням практики виїзних прийомів зросла кількість звернень на особистих прийомах голови райдержадміністрації та його заступників, також збільшилася кількість звернень із вищих органів влади.
У структурі звернень, що надійшли до райдержадміністрації, домінують заяви – 721, отримано 4 скарги, пропозиції не надійшло жодної.
Протягом 2012 року відбулося 28 особистих прийомів (27 у 2011). Під час проведення особистого прийому надійшло 268 звернень (195 за відповідний період 2011 р.).
За структурою основних питань, що порушували громадяни у своїх зверненнях на особистих прийомах, найбільша кількість стосувалася соціального захисту, аграрної політики і земельних відносин, праці і заробітної плати, охорони здоров’я.
За звітний період із загальної кількості звернень безпосередньо від громадян надійшло 72,1%, 202 звернення або 27,9 % отримано через органи влади вищого рівня (162 за аналогічний період 2012 р.) (див. таблицю).
За допомогою до влади звертаються найменш соціально захищені категорії громадян, особи похилого віку, громадяни, які втратили працездатність.
З метою зменшення кількості звернень громадян на адресу вищих органів державної влади, райдержадміністрації та вчасного виявлення найбільш гострих суспільно значущих проблем населення району керівництвом РДА проводяться особисті виїзні прийоми громадян. Під час проведення прийомів роз’яснюється чинне законодавство України, що дає можливість підвищити рівень правових знань мешканців територіальних громад ра йону.
Протягом 12 місяців здійснено 48 виїздів до територіальних громад району, відбулося 37 особистих виїзних прийомів громадян (у 2011 р. – 48), надійшло 48 звернень.
З усіх звернень, що надійшли до райдержадміністрації, – 53 колективних – 7,3% від загальної кількості звернень (56 у 2011 р.) Аналізуючи потік звернень у розрізі населених пунктів району, слід відзначити, що найбільше звернень надійшло від жителів м. Бершаді – 197 (152 у 2011 р. та у 2010 р. – 131), сіл Флорино – 58 (40 – 2011/51 – 2010), Війтівки – 36, Джулинки – 28 (32/27), Баланівки – 38 (35/24), Красносілки – 32 (26/39), Шляхової – 20 (18/15), Усті – 19 (15/16), Яланця – 25 (15/15).
Звернення людей забезпечують постійний зв’язок між державою та її громадянином, надають можливість через проблеми окремого заявника бачити проблему суспільства в цілому, а реалізація через звернення конституційних прав і свобод є кроком до зміцнення демократичної правової держави.
Тому робота зі зверненнями громадян у Бершадській райдержадміністрації буде й надалі пріоритетною у повсякденній діяльності.
Тетяна ЗЕЛЕНЕЦЬКА, начальник загального відділу апарату райдержадміністрації