В Адміністрації Президента усвідомлюють масштабність та складність всіх реформ. Але якщо і надалі нічого не робити, то вже дуже скоро така бездіяльність закінчиться катастрофою. Проблеми, що накопичувались роками, потребують негайного, кардинального вирішення. Часом – шляхом непопулярних, але необхідних країні дій.
За словами першого заступника Голови Адміністрації Президента Ірини Акімової, сьогодні ще не існує чіткої ясності щодо реформ у окремих секторах. Робота буде продовжуватись, і план реформи буде остаточно створений. При Комітеті з економічних реформ буде створено спеціальний Центр, який здійснюватиме щоденний моніторинг: що зроблено, в чому проблема, які шляхи вирішення тієї чи іншої проблеми пропонуються. Вже сьогодні очевидно, що багато в чому успіх реформ в Україні залежатиме від ситуації в світі.
Президент налаштований дуже рішуче. Про це свідчить і робота Комітету з реформ, і вказівки Глави держави Уряду, і законодавча діяльність Верховної Ради. Віктор Янукович розуміє, що модернізацію потрібно починати негайно. Рішення МВФ щодо виділення кредиту Україні в 15,15 млрд. доларів забезпечить солідну фінансову базу всього процесу реформ. Зважаючи на принциповість та політичну волю Президента, можна сказати, що він не дозволить чиновникам та можновладцям вкрасти ці гроші. Навпаки – вони стануть гарантією здійснення перетворень в країні.
Для отримання кредиту МВФ Кабінет Міністрів був змушений піти на підвищення тарифів на газ для населення. Такою була умова МВФ. Уряду вдалося створити механізм соціального захисту для переважної більшості наших громадян у зв’язку зі здорожчанням газу. Владі країни вдалось мінімізувати «тимчасові незручності».
За словами виконавчого секретаря Комітету з економічних реформ Ірини Акімової, головне завдання влади сьогодні – це оздоровлення бюджету та його поповнення. Зростатиме реальна економіка – виростуть і надходження до бюджетної сфери. Це, в свою чергу, дозволить трансформувати ті напрямки економіки, які безпосередньо торкаються інтересів населення.
Реформи Президента не розраховані на секторальний підхід. Реформи – це зміна правил гри за ринковими канонами. Така зміна торкнеться всіх без виключення сфер життя країни, в тому числі і соціально важливих для населення. Наприклад, інститут незалежних регуляторів в ЖКГ передбачає, що методика розрахунків тарифів буде однаковою для всіх регіонів України.
Фундаментом реформ є закони. Законодавство, що було прийнято Верховною Радою до того, як депутати пішли на канікули, створило той базис, без якого економічні реформи приречені на невдачу. До важливих законодавчих актів, що ухвалив парламент, можна віднести Бюджетний кодекс, закон про зовнішньоекономічну безпеку, закон про ринок газу.
Прийняті законопроекти – обов’язкова частина реформ. Тепер справа за їх реалізацією. Потрібні конкретні інституціональні кроки.
Особливої уваги Президент України приділяє саме створенню інструментів для реалізації реформ. Таким інструментом стане координаційний центр, який допомагатиме міністерствам і відомствам реалізовувати реформи на практиці, давати оцінку, корегувати дії. Іншим вагомим інструментом є «кадровий резерв», бо, як відомо, реформи не проходять самі по собі. Їх втілюють у життя люди.
Своїми діями Президент показує, що він дійсно зацікавлений у модернізації України. Дуже багато часу втратила наша держава, щоб і надалі зволікати з проведенням реформ. Те, що Президент змусив працювати владу на результат, не може не викликати повагу.
Дуже хотілося б, щоб цей результат був тільки позитивним і для народу, і для країни.
Ігор РОМАНИШИН.