В Концепції зазначено, що якість життя населення значною мірою залежить від гідного пенсійного забезпечення людей похилого віку та впевненості у завтрашньому дні осіб, які працюють. Започаткована ще у 1991 році реформа пенсійної системи, шляхом створення на базі Пенсійного фонду України системи збору і розподілу страхових внесків роботодавців і громадян на пенсійні виплати, дала можливість вийти на новий, більш якісний рівень пенсійного забезпечення. Під час реформи здійснено низку важливих для дальшого розвитку пенсійної системи перетворень.
У солідарній системі – забезпечено призначення пенсій на підставі даних системи персоніфікованого обліку; – запроваджено розмежування джерел фінансування пенсій за різними пенсійними програмами між бюджетом Пенсійного фонду України та державним бюджетом; – дещо зменшено обсяг пільг зі сплати страхових внесків, зокрема з травня 2009 року здійснені заходи щодо сплати страхових внесків до Пенсійного фонду України фізичними особамипідприємцями та членами їх сімей, які беруть участь у впровадженні такими суб’єктами підприємницької діяльності та не перебувають з ними у трудових відносинах, на рівні не меншому мінімального розміру страхового внеску на кожну особу; – законодавчо розмежовано системи справляння податків та справляння страхових внесків; – передано до Пенсійного фонду України функції з призначення і виплати пенсій і грошового забезпечення від Мін оборони, Держприкордонслужби, УДОУ, органів управління інших військових формувань, СБУ, Служби зовнішньої розвідки України, МВС, Держспецзв’язку, ДПА, Мінтранс зв’язку та органів судової влади; – в управлінні Пенсійним фондом України беруть участь представники сторін соціального діалогу (по три представники від профспілок та об’єднань роботодавців); – встановлено мінімальну пенсійну виплату на рівні не нижче прожиткового мінімуму для осіб, які втратили праце здатність, що дозволило виконати в повному обсязі норми статті 46 Конституції України.
Завдяки підвищенню у 2008 році вартості року страхового стажу з 1% до 1,35% вдалось у певній мірі відновити диференціацію розмірів пенсій. Проте існує ще чимало проблем, які потребують вирішення. Фінансово – економічна криза обумовила додаткові труднощі щодо стабільної роботи Пенсійного фонду. Крім того, основною довгостроковою тенденцією демографічної ситуації в Україні, як і в більшості країн світу, є старіння населення, що виявляється у збільшенні частки осіб похилого віку та зміні співвідношень між поколіннями. За період між переписами населення 1959 і 2001 років демографічне навантаження особами пенсійного віку на населення праце здатного віку збільшилося майже вдвічі (з 22,7% до 41,1%). За прогнозом Інституту демографії та соціальних досліджень НАН України, протягом 2010-2025 років це співвідношення досягне 50%, а до 2050 року – 76%.
З метою диверсифікації джерел отримання доходів у старості та пом’якшення в подальшому впливу демографічного фактору на фінансовий стан солідарної пенсійної системи і недопущення зменшення розмірів пенсій, Законом України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування» передбачено запровадити накопичувальну систему загальнообов’язкового державного пенсійного страхування із фіксованими внесками.
Аналіз здійснених заходів з реформування пенсійної системи свідчить про необхідність коригування процесів подальшого проведення реформи з урахуванням накопиченого досвіду та соціально- економічного стану в країні. При цьому напрямами подальшого реформування мають стати зростання бази справляння страхових внесків, поліпшення фінансового стану Пенсійного фонду України та забезпечення середньої та довгострокової стабільності пенсійної системи, з поступовим переходом до посилення ролі накопичувальних складових пенсійної системи.
Очікуваними результатами реалізації Концепції повинні стати: – фінансова стабільність пенсійної системи; – забезпечення конституційного рівня пенсійних виплат; – запровадження справедливого механізму зростання пенсійних виплат; – створення справедливої пенсійної системи; – правове регулювання пенсійної системи; – розвиток недержавного пенсійного забезпечення.
Враховуючи вище сказане, відповідно до рішення Уряду протягом трьох місяців здійснюватиметься громадське обговорення Концепції дальшого проведення пенсійної реформи в Україні. Запрошуємо всіх бажаючих висловити свої думки та пропозиції на сторінках газети.
Наталія ЧОРНОБАЙ, начальник управління праці та соціального захисту населення РДА.