– Михайле Івановичу, яка ситуація сьогодні з міським бюджетом?
– Міський бюджет ледве витримує вкрай важливі першочергові видатки, задля збереження та функціонування комунальних підприємств, дитячих закладів та належного утримання території міста.
Економія коштів сьогодні сягнула максимальних показників. Тенденція останніх років із закриттям найбільш потужних підприємств призвела до ситуації, при якій міська громада систематично недоотримує кошти до місцевого бюджету. Така ситуація сьогодні в Україні аналогічна і в інших містах; вона поставила у безвихідь подальший розвиток міст, на території яких працюють прибуткові заводи та підприємства. Що вже говорити про маленькі містечка, одним з яких є наша Бершадь, головним доходом якого є прибутковий податок.
Але і їх, після державних відрахувань, на потреби громади залишається мізер. Ця ситуація є ганебною для всієї України. Адже до цього часу всі так звані «повноваження» місцевого самоврядування керівництвом держави повністю ігнорувалися. Якщо порівняти посаду очільника міста чи села в радянські часи і сьогодні, то вони абсолютно різні. Наразі, як би це дивно не прозвучало, вона нічим не відрізняється від професії двірника. Адже майже всі фінансові та правові повноваження громади належать державним органам, а не громаді. І це вкрай неприпустимо.
Можу констатувати, що місцеве самоврядування в Україні перебуває в критичному стані. Громади залишилися заручниками ситуації, коли їхні території мають бути прибраними, заклади стабільно працювати, люди відчувати себе комфортно, а фінансування цього всього залежить від столиці.
– У чиїй компетенції питання встановлення пам’ятника Т. Г. Шевченку, яке ще й досі залишається відкритим?
– Що стосується встановлення пам’ятника на площі міста, замовником тут є райдержадміністрація, адже Бершадь – районний центр, а спорудження пам’ятника Т.Шевченку – це вже компетенція районного рівня. Міська рада на звернення райдержадміністрації виділила земельну ділянку під пам’ятник на центральній площі міста. Усі інші фінансово-господарські роботи, пов’язані з цим видом робіт, перебувають під керівництвом Бершадської РДА. Тому більш детальну інформацію щодо завершення робіт усі бажаючі можуть дізнатися, звернувшись безпосередньо до замовника.
– Одна з найболючіших тем – ремонт доріг. Що вже зроблено у цьому напрямку, а що планується?
– Щодо стану місцевих доріг, нагадаю, що в місті загальна протяжність їх складає 61 км. Вони не в найкращому стані, але і не в найгіршому по області. Хочу також зазначити, що дороги по вулицях Червоноармійській та 50-річчя Жовтня мають статус доріг державного значення. Це означає, що їхнє функціонування та будь-які ремонтні роботи повинні проводитися на державному рівні. Якщо ж фінансуватимемо ремонтні роботи на цих вулицях за кошти місцевого бюджету, то це буде нецільовим їх використанням, що передбачає відповідне покарання. Що стосується дорожнього покриття на інших вулицях, то протягом року силами КП «Бершадське ЖКГ» проводиться ямковий ремонт. Звичайно, він себе не виправдовує, але на даний час іншого шляху в нас нема. Роботи виконуємо власними силами та ресурсами. Закупити бітум для асфальтування вибоїн на дорогах немає можливості.
Якщо раніше ми замовляли в борг і вчасно не розраховувались, то сьогодні, враховуючи річні заборгованості, підприємства не бажають співпрацювати з бюджетними організаціями. Управлінням державного казначейства здійснюються лише першочергові видатки: заробітна плата, енергоносії, харчування ДНЗ. Усі інші види фінансування здебільшого не проводяться, навіть при наявності коштів на рахунку.
Маємо надію, що в цьому році буде все-таки профінансовано капітальний ремонт вулиці Ніколаєнка, на яку міською радою виготовлена проектна документація та поточний ремонт по всіх вулицях, крім 50-річчя Жовтня та Червоноармійської. За останні роки нам вдалося прокласти в місті тротуарне покриття на більшості вулиць: Червоній Червоноармійській, Коцюбинського, Якіра, 50-років Жовтня, Першотравневій, Матросова, забезпечити вуличним освітленням та дорожніми знаками, яких тільки в цьому році встановлено 69, а виготовлено – 170. Підготовлені платіжні доручення на встановлення відеонагляду, але зараз вони також перебувають в управлінні держказначейства неоплачуваними. Тому нам залишається чекати дієвих та рішучих змін у країні.
– Вже чимало років актуальною залишається проблема перенесення ринку...
– З вирішенням надзвичайно необхідного питання – ринку, який буде працювати не тільки для міста, а й всього району (адже передбачено забезпечення 1856 робочих місць), міська громада залишилася наодинці. Але кошти з бюджету, по мірі надходження, для будівництва ринку виділяються. Так, бюджетом 2013 року передбачено фінансування в сумі 380 тис. грн., надійшло – 106 тис. грн.
Будівлі плануються облаштувати під м’ясний та молочний павільйони. Загальна вартість будівництва ринку – 6 млн. 847 тис. грн. Враховуючи річний бюджет розвитку міста – 2 млн. 277 тис., неважко підрахувати, скільки Бершаді без допомоги району потрібно часу для завершення будівництва. Користуючись нагодою, хочу подякувати всім працівникам КП «Бершадьринок», які після закінчення торгівлі в центральній частині міста злагоджено та оперативно наводять лад на чималій території.
– Гострою сьогодні залишається ситуація з бездоглядними тваринами. Яка робота проводиться у цьому напрямку?
– Звісно, ця ситуація є досить гострою сьогодні для всіх органів місцевого самоврядування. Будь-які негуманні заходи задля зменшення чисельності безпритульних тварин, у тому числі відстріл (який більшість громадян вважають виходом із ситуації, що склалася), є кримінально відповідальним. Альтернативою є будівництво територіальними громадами притулків для тварин. Але реальна фінансова спроможність громад, як звичайно, не врахована. Є випадки, коли працівники-комунальники виїжджають на виклик прибирати трупи тварин, а самі жителі з погрозами звинувачують їх у знищенні їхніх улюбленців, яких самі підгодовують біля під’їздів будинків. Це проблема не одного міста чи села, а району в цілому та держави.
Сьогодні і громада за допомогою неврегульованих постанов чи законів стає заручником ситуації, коли з однієї сторони – життя та безпека громадян, а з іншої – кримінальна відповідальність. Тому очікуємо вагомої правової та фінансової допомоги як від держави, так і від райдержадміністрації, які, на мою думку, повинні не тільки вимагати та контролювати, а й реально допомагати територіальним громадам, особливо в нинішні важкі часи.
Вела розмову Тетяна БОНДАР.
Від редакції: Коли це інтерв’ю вже було підготовлено до друку, до редакції надійшов лист від ГО «Бершадь-Майдан» із рядом зауважень по звіту міського голови за 2013 рік.
Оскільки для коментарів та підготовки відповідей на запити потрібні час і участь відповідальних працівників комунальних служб, коментар та відповіді будуть надруковані в одному з наступних номерів.