Щодо аналізу основних причин скоєння ДТП, то більшість з них – це свідоме порушення водіями і пішоходами Правил дорожнього руху. Спостерігається фактичне ігнорування учасниками дорожнього руху чинного законодавства, що є результатом низької культури поведінки на дорогах та безвідповідальності.
За 8 місяців 2008 року на території району зареєстровано 92 дорожньо-транспортні пригоди, що на 3,15% менше, ніж в 2007 році. При цьому постраждало 53 чоловіки, що на 49% менше, ніж в 2007 році, загинуло 10 осіб, що на 11,1% більше, та травмовано 57 осіб, що на 49,1% менше, ніж в 2007 році.
Переважна кількість автоаварій в нашому районі відбувається внаслідок зіткнення – понад 50 відсотків, та наїзду на перешкоду – третина. Крім цього, в кожній
7-й пригоді водій перебував у нетверезому стані. Найбільша кількість ДТП припадає на період з 15.00 до 22.00 години і становить понад 40% від усіх скоєних. По днях тижня найбільший рівень аварійності припадає на п’ятницю та неділю. Окремо слід вести мову про пішоходів, які є найбільш ураженою категорією учасників дорожнього руху.
У той же час вплив на них суттєво обмежений – соціальні інститути не працюють, штраф за порушення становить 3,4 грн., а стягнути його практично неможливо, оскільки пішохід не зобов’язаний мати при собі посвідчення особи. Це підтверджує і статистика виявлених порушень Правил дорожнього руху пішоходами, яких за 8 місяців ц.р. зафіксовано 26, але ми розуміємо скільки ще порушень з ряду об’єктивних та суб’єктивних причин залишається поза увагою співробітників ДАІ. Очевидно, що ситуацію не виправити одним лише посилюванням покарання або підвищенням штрафів.
Ми повинні посилити вимогливість до якості підготовки водіїв, оскільки з їх вини відбувається більше двох третин автопригод. Кожний восьмий водій – порушник зі стажем керування до 2 років та водій мопеда.
Слід серйозно поставитися всім до інформаційно-пропагандистської роботи. Перш за все, мова йде про виховання поважного ставлення до закону і прав інших людей та самодисципліни. І, природно, у свідомості населення повинно утверджуватись жорстке неприйняття хамства та бравади на дорогах, водіння автомобіля в стані алкогольного сп’яніння.
Необхідно повернутися до практики обладнання в усіх загальноосвітніх школах та дошкільних закладах майданчиків безпеки руху, створення загонів юних інспекторів руху, вивчення Правил дорожнього руху та безпечної поведінки на вулицях та автошляхах.
Співробітниками ДАІ проведено перевірку законності розміщення рекламоносіїв в межах смуг відведення автомобільних доріг. При цьому виявлено 32 факти незаконного встановлення рекламоносіїв, які демонтовано, винних осіб притягнуто до адміністративної відповідальності.
Важливим чинником, який безпосередньо впливає на стан аварійності, є дорожня інфраструктура.
Ми розуміємо, що це питання коштів, необхідні довгострокові інвестиції в будівництво і модернізацію автотранспортних мереж, здійснення інших заходів. Разом з тим є питання, які можна вирішувати вже зараз. Зокрема, в багатьох населених пунктах району слабо розвинена система пішохідних тротуарів, переходів, відсутня належна кількість необхідних дорожніх знаків та освітлення.
Особливо гостро це питання стоїть на вулично-дорожній мережі, власниками якої є органи місцевого самоврядування, якими, на жаль, проблема забезпечення безпеки дорожнього руху належним чином не вирішується. Зокрема, відсутнє належне освітлення на центральній автомобільній дорозі в населених пунктах –
Баланівка,
Бирлівка,
Велика Киріївка,
Устя,
Джулинка,
Шляхова,
Тернівка. Внаслідок цього на вулицях населених пунктів, на відміну від автомобільних доріг, ще залишаються місця концентрації автопригод. Якщо в 2007 році таких місць, де скоєно 4 і більше автоаварій, було 5, то в цьому – 2. Це відрізки доріг в м.
Бершаді, та в с.
Красносілці.
Непокоїть нас також аварійність на найбільш завантажених вулицях міста – Червоноармійській, Шевченка, Чкалова, 50 років Жовтня.
Протягом нинішнього року співробітниками ДАІ спільно з працівниками райавтодору проведено 53 обстеження доріг, при цьому було направлено 153 приписи та складено 64 адміністративних протоколи на посадових осіб за невиконання приписів.
На дорогах загального користування потрібно відновити третину дорожнього покриття, додатково встановити або замінити дорожні знаки, нанести дорожню розмітку, забезпечити освітлення найбільш важливих транспортних розв’язок, хоча за 8 місяців нинішнього року додатково встановлено 150 дорожніх знаків на найбільш інтенсивних та небезпечних перехрестях.
Багато проблем у сфері пасажирських перевезень приватними перевізниками. Фактично зруйнована система повсякденного контролю за технічним станом приватних автобусів, медичним оглядом водіїв та умовами їх праці. Те ж саме стосується і таксомоторних перевезень, де ситуація ще гірша. В нашому районі на даний час ліцензії на право здійснення перевезень пасажирів в режимі таксомотору мають лише 2 перевізники, а решта – надають такі послуги без відповідних документів на право перевезення пасажирів. Співробітниками ДАІ спільно з працівниками ГДІАТ неодноразово проводились рейди по перевірці законності перевезення пасажирів приватними перевізниками. При цьому було виявлено 16 порушень зайняття підприємницькою діяльністю по вказаному напрямку, порушників притягнуто до адміністративної відповідальності у вигляді штрафу в розмірі 350 гривень.
Діяльність пасажирських перевізників зосереджується в основному на одержанні прибутку без належної уваги на безпеку перевезень.
В 2008 році Державтоінспекцією перевірено 8 перевізників, виявлено 80 фактів технічних несправностей в автобусах, за грубі порушення правил дорожнього руху та надання послуг з перевезення пасажирів 156 водіїв притягнуто до адміністративної відповідальності, направлено 45 приписів на усунення недоліків.
Ще однією проблемою є проходження державного технічного огляду автотранспорту. В нинішньому році його проходженню підлягало майже 12 тисяч одиниць транспорту в районі. На даний час пройшли технічний огляд 6002 одиниці, з яких 4269 індивідуальних транспортних засобів та 1733 одиниці, власниками яких є юридичні особи. Слід відмітити, що в господарствах району не всі транспортні засоби на даний час пройшли технічний огляд, але цей транспорт експлуатується.
Протягом 2008 року працівниками ДАІ було виявлено 2952 порушення правил дорожнього руху, з яких 1701 грубе порушення та відповідно складено адміністративні протоколи. З вказаної кількості 430 водіїв було притягнуто до адміністративної відповідальності за керування транспортними засобами в стані алкогольного сп’яніння.
Бершадським районним судом розглянуто матеріали адміністративного провадження по фактах порушень Правил дорожнього руху і в 200 випадках водіїв було позбавлено права на керування транспортними засобами та на даний час у 110 таких водіїв вилучено посвідчення.
Важкість наслідків ДТП була б значно нижчою при умові надання своєчасної медичної допомоги та удосконалення взаємодії з підрозділом міністерства надзвичайних ситуацій.
Дана проблема ускладнюється і недосконалістю законодавства у сфері безпеки дорожнього руху.
Ще донедавна діяли мізерного розміру штрафні санкції за порушення Правил дорожнього руху. Сподіваємося, що прийняття Верховною Радою нових розмірів, які зросли майже в 10 разів, заставить водіїв бути більш відповідальними за кермом.
Петро МАТКОВСЬКИЙ,
начальник ВДАІ по обслуговуванню адміністративної території Бершадського району та автомобільно-технічної інспекції управління ДАІ УМВС
у Вінницькій області.