Грошові виплати, а сюди входять: заробітна плата, пенсії, інші соціальні виплати, доходи наших приватних селянських господарств, різного роду дотації та відшкодування, зросли протягом 5 років більше, як у 2,5 раза і досягли рівня 409 млн. грн.
Такий ріст відбувся перш за все за рахунок зростання рівня заробітних плат та фонду оплати праці, який на звітну дату складає 164 млн. грн., що в два з половиною рази більше рівня початку 2005 року.
На звітну дату показник номінальної заробітної плати становить 1262 грн. З початком порівняльного періоду вона збільшилась в чотири рази. Її зростання відбулось на фоні різкого зменшення боргів (з майже одного мільйона 2004-го до 173-х тисяч у 2009-у), і то зазначена сума боргів зафіксована лише на одному підприємстві-банкруті.
Забезпечувалась стабільна виплата всіх пенсійних зобов’язань, а також вживалися адекватні заходи щодо швидкого й повного перерахунку пенсійних виплат у зв’язку із змінами в законодавстві.
На обліку у районному управлінні Пенсійного фонду перебуває більше 23 тисяч пенсіонерів. Самозабезпеченість коштами зросла з 19,3 відсотка до 28-ми. Доведені плани по збору платежів виконувались щорічно.
Зросла споживча можливість нашого населення.
Якщо порівнювати показники товарообороту 2009 до 2004, то вони більші в 2,6 раза.
Всього за цей період обсяги товарообороту складають 340 млн. грн., з абсолютним максимумом в 2008-му – 106,2 млн. На одну особу припадає 1500 грн., що більше як у 3,5 раза.
За п’ять останніх років населенням через роздрібну мережу придбано легкових автомобілів на суму близько 43 млн. грн., складної побутової техніки – на 26 млн. Мобільним зв’язком користується майже 70 відсотків жителів району. До мережі Інтернет під’єднано більше 6 тис. користувачів.
За розрахунками спеціалістів, у жителів району на залишках у банках та у власних збереженнях перебуває біля 140 мільйонів гривень.
Разючі зміни відбулись у напрямку реалізації програми газифікації населених пунктів району: загальна протяжність мереж на 1 січня 2005 року становила 80,36 км, на перше січня 2010-го – 291,76, тобто за п’ять років збудовано 211,4 км або 72% від всієї газової районної системи.
Вже сьогодні кількість населення, що користується природним газом, становить 3631 особу. Природний газ підведено до багатьох об’єктів соціального значення.
Незважаючи на те, що з об’єктивних причин за 2008-2009 роки різко скоротились обсяги житлового будівництва, за останніх п’ять років його введено на 2,5 відсотка більше, ніж за період 2000-2004 років.
З метою зменшення в умовах кризи напруження на ринку праці та недопущення значного зростання безробіття, постійно спрямовуються зусилля на створення сприятливих умов для розвитку підприємництва, зняття адміністративних та регуляторних бар’єрів.
В результаті маємо стійку тенденцію щодо зростання кількості діючих малих підприємств. За останніх п’ять років їх кількість збільшилася на 10 відсотків і становить 186 одиниць. А кількість суб’єктів підприємницької діяльності – фізичних осіб – зросла більше, як у півтора раза і становить 3331 особу.
Завдяки досягненню управлінської злагодженості, системному прогнозуванню, комплексному підходу до поліпшення якості продукції протягом останніх років забезпечено зростання обсягів промислового виробництва на суму з 150,1 млн. грн. на початку звітного періоду – до 436,1 млн. у 2009-му.
Стратегічним пріоритетом розвитку аграрного сектору району за п’ять років стали заходи, спрямовані на створення високотехнологічного сільськогосподарського виробництва.
Машинно-тракторний парк підприємств поповнився сучасною технікою на суму більш як 40 млн. гривень.
Чи не вперше за останні роки, коли на розв’язання поточних і перспективних завдань розвитку сільськогосподарського виробництва комерційними банками надавалось понад 20 млн. грн. кредитних ресурсів, у 2009-му господарства самотужки покривали свої потреби за рахунок власних обігових коштів та ресурсів.
І це при тому, що фактично перестала працювати державна система підтримки АПК через цільові програми. Так, якщо в 2008 році за всіма джерелами в район надійшло 25,6 млн. грн., то в 2009 році лише 2,7. А внаслідок засухи 2007 року завдано збитків на суму 44,5 млн. грн., які не відшкодовані, хоч район був включений до переліку найбільш постраждалих, і було прийнято відповідну постанову уряду.
Районні агроформування у галузі рослинництва взяли курс на інтенсифікацію виробництва, розширення обсягів застосування мінеральних добрив і засобів захисту рослин, впровадження високоврожайних сортів, гібридів та новітніх технологій, що дало можливість одержати валовий збір зернових (у вазі після доробки) понад 200 тис. тонн, в тому числі сільгосппідприємствами – 160 тис. тонн або 80 відсотків від усіх.
Врожайність зернових в середньому по району по всіх категоріях господарств становить 38,6 ц з га, в тому числі в сільськогосподарських підприємствах 39,3, що на 4,4 ц більше, ніж у середньому за попередні 5 років.
Незважаючи на жорстку цінову дискримінацію на ринках зерна та тваринницької продукції, 29 господарств із 36 завершили рік з прибутками.
Рівень рентабельності по району складає 13,9 відсотка, в тому числі в рослинництві – 23,7, в тваринництві, на жаль, мінус 10,7 відсотка.
Під виконання програми «Зерно 2010 року» посіяно більше 25 тис. га озимих. З них на зерно – 24,5 тис., озимого ріпаку – 7 тис., що менше на 2861 га в порівнянні з попереднім роком.
Суттєві структурні зміни в напрямку інтенсивного розвитку відбуваються в тваринницькій галузі. Їх проявом стало створення в економічно сильних підприємствах сучасних механізованих ферм, укомплектованими високо - продуктивним поголів’ям, забезпечених належною кормовою базою.
Наслідком такого підходу є перевершення чотиритисячних надоїв молока на корову в ЗАТ «Зернопродукт МХП», ТОВ «Устя», «Осіївське», «Світанок-Агросвіт».
На сьогодні в районі в цілому ряді господарств відновлено свинарство, причому на сучасній інтенсивній технології годівлі. Проблему з хронічними хворобами в основному подолано. Все поголів’я ВРХ в районі нараховує 19720 голів, свиней – 13048.
За рейтингом обласного управлінням агропромислового розвитку за 2009 рік по наявності умовного поголів’я та виробництву м’яса на 100 га сільгоспугідь район займає перше місце.
Слід сказати, що сільгосппідприємствами району за п’ять років виконані всі зобов’язання щодо плати за оренду земельних часток паїв. Якщо на початку звітного періоду сума оренди була 9,7 млн. грн., то в 2009-му – вже 19,6 млн. Виконані договірні зобов’язання й по сплаті за оренду майна.
Протягом 2005-2009 років забезпечувалось неухильне виконання планових показників надходжень власних і закріплених доходів, що дало можливість отримати до загального фонду 87,6 млн. грн. Надходження доходів щорічно зростали.
Таким чином, у 2009 році до бюджету району отримано 24,9 млн. грн., що у 2,5 раза більше,ніж надійшло за 2005-й.
По найбільшому бюджетоутворюючому податку – з доходів фізичних осіб – за 5 років мобілізовано до бюджету району 63,7 млн. грн., з яких лише у 2009 році – 18,8 млн., що майже в 3 рази більше, ніж надійшло в 2004 році. В основному за рахунок збільшення середньомісячної заробітної плати та зростання орендної плати за земельні та майнові паї.
По платі за землю (другому за обсягом надходження податком, який займає більше 12 відсотків від загальної суми доходів) у 2005-2009 роках надходження до бюджету району зросли у 2 рази та склали за весь період 10,6 млн. грн.
Якщо у 2006 році виконали свої бюджети по власних і закріплених доходах 23 сільські ради або 82 відсотки від загальної кількості, то в 20072008 роках – забезпечено виконання усіх сільських бюджетів, а в 2009 році – не досягнуто планових призначень лише по одному.
За цей період одержано дотацій з Державного бюджету в сумі 252,8 млн. грн., що майже втричі більше, ніж надійшло до загального фонду власних і закріплених доходів.
Значна дотаційність бюджету спричиняє залежність видаткової частини від повного та своєчасного перерахування дотації.
За період 2005-2009 років на виконання 39-ти районних програм використано 18,2 млн. грн. Спрямування коштів під програми дали змогу збільшити бюджетні асигнування понад гарантовані державою призначення по різних галузях.
На соціальний захист населення та виконання заходів соціальної служби для сім`ї, дітей та молоді використано 1,7 млн. грн., а на виконання дев’яти програм розвитку освіти – 3,7 млн. На будівництво газопроводів-відводів та газифікацію бюджетних установ за звітний період використано 4995,9 тис. грн., в тому числі: – за рахунок власних надходжень сільських рад 495 тис.; – районного бюджету – 2552,3 тис.; – обласного – 548,4 тис.; – державного бюджету – 1400,2 тис. грн. Газифіковано 15 бюджетних установ.
Як по доходах, так і по видатках бюджету району маємо позитивну динаміку росту. Якщо в 2005 році видаткова частина виконана в сумі 50,1 млн. грн., то в 2009 році – 126,5 млн. В структурі видатків найбільшу питому вагу займають: освіта – 42 відсотки, охорона здоров’я – 18, соціальний захист – 23, державне управління – 6 відсотків. За звітний період капітальні видатки місцевого бюджету загального і спеціального фондів по району складають 42,4 млн. грн. або 8,7 відсотка до загальних видатків.
Управління праці та соціального захисту населення спрямовує роботу на реалізацію державної політики у сфері соціально-трудових відносин, оплати, охорони та умов праці, безпечної життєдіяльності населення, надання державної допомоги сім’ям з дітьми та малозабезпеченим сім’ям, інвалідам з дитинства та дітям-інвалідам, матеріально-побутового та соціального обслуговування інвалідів, ветеранів війни та праці, одиноких непраце - здатних громадян тощо.
Якщо на початку реформування у сфері оплати праці, в січні 2005 року, її мінімальний розмір становив 324 грн. або 73 відсотки прожиткового мінімуму для працюючих, то за підсумками 2009 року – 1262 грн., при 744 грн. прожиткового мінімуму. Одним із важливих кроків на шляху реформування оплати праці стало запровадження з 1 вересня 2008 року у повному обсязі Єдиної тарифної сітки розрядів і коефіцієнтів з оплати праці працівників установ, закладів та організацій окремих галузей бюджетної сфери. Номінальна заробітна плата за п’ятилітній період зросла у 2,8 раза і в останньому звітному році становить 1265 грн. Підвищення рівня заробітної плати за цей час відбулося на підприємствах усіх видів економічної діяльності. За підсумками 2009 року район зайняв одинадцяте місце серед районів області по рівню оплати праці, тоді як у минулих роках був дев’ятнадцятим -двадцять першим.
Протягом 2009 року на підприємствах, організаціях та установах району було зайнято 10152 працівники, що на 2842 чол. менше порівняно з порівняльним роком.
Найбільше скорочення чисельності штатних працюючих відбулось в сільськогосподарській галузі – на 2563 чол.
Зметою забезпечення реалізації державної політики в галузі охорони праці, профілактики нещасних випадків, професійних захворювань і аварій на виробництві в період з 2005 по 2009 рік прийнято 18 розпоряджень голови РДА з питань охорони праці, проведено 12 засідань районної координаційної ради з питань безпечної життєдіяльності, на яких заслуховувались керівники підприємств, де сталися нещасні випадки, організовано проведення навчання з питань охорони праці посадових осіб установ та організацій в кількості 386 осіб.
Прийнято районну програму поліпшення стану безпеки, гігієни праці та виробничого середовища на 20062010 роки.
Аналізуючи стан охорони праці на підприємствах, установах та організаціях району за останнє п’ятиріччя, можна помітити тенденцію зменшення на п’ять нещасних випадків на виробництві або на 64 відсотки, однак зросли на 307 випадків або на 17 відсотків травми невиробничого характеру.
В районі повністю сформовано та підтримується в робочому стані Єдиний державний автоматизований реєстр осіб, які мають право на пільги. Станом на 1 березня поточного року на його обліку перебуває 23069 осіб.
На покриття витрат, пов’язаних з наданням пільг населенню, за 2009 рік профінансовано 4029,2 тис. грн., тоді як у 2005-му – 2794,6 тис. грн.
Державна політика у сфері дитинства була спрямована на посилення соціального захисту і соціальної підтримки сімей з дітьми, реформування державної системи влаштування дітей-cиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, впровадження нового механізму виплати державної соціальної допомоги за принципом «гроші ходять за дитиною», посилення державного контролю і захисту дітей від жорстокого поводження, насильства й експлуатації.