О пів на дев'яту ранку до пунктів зовнішнього незалежного оцінювання сторонніх осіб не допускали – проводився інструктаж для усіх, хто був задіяний у проведенні тестування. Старші інструктори та інструктори шляхом жеребкування визначали, в якій аудиторії їм працювати, згодом отримали необхідні документи. Усі процедури суворо витримувалися.
Тим часом до названих шкіл починали прибувати учасники зовнішнього незалежного оцінювання з учителями та батьками. І для дітей, і для дорослих це – справа нова. Саме нинішнім випускникам випала честь і відповідальність першими змагатися за право стати студентами згідно з новими правилами. Тож з яким настроєм йшли вони на тестування, як реагували на те, що відбувається?
– У кожної людини свій характер, – говорить одинадцятикласник Лісниченської ЗОШ І-ІІІ ступенів Віталій Черкес. – Я трохи хвилююсь, але намагаюся тримати себе в руках. Підготувався, вважаю, непогано, уяву про тестові завдання маю, тож сподіваюся, що все буде добре.
Павло Трофей із
Чернятки, який закінчив Іллінецький державний аграрний коледж, рік працює ветеринарним фельдшером у
Війтівці, хоче навчатися в університеті, тому теж готувався серйозно. Підтримати, підбадьорити Павла приїхала його мати, Інна Павлівна: "Переживаю, хочеться, щоб дитина пройшла".
А Іванку Рудківську, випускницю Ізмаїльського медколеджу, яка впевнена в своїх знаннях і не дуже хвилюється, підтримує дідусь Василь Кирилович Пугач з
Яланця.
– Переживаю, – каже він, – бо це вперше, ще ніхто не знає, чим воно пахне і з чим його їдять. Внучка ж мріє вступити до медуніверситету.
Світлана Василівна Гулевата з
Тернівки, вчителька і мати випускниці Катерини, висловила спільну думку батьків і колег, які вважають, що зовнішнє незалежне оцінювання сільським дітям проходити важко.
Лариса Іванівна Пастух, вчителька української мови і літератури Чернятської ЗОШ І-ІІІ ступенів, яка 34 роки пропрацювала на освітянській ниві, уточнює:
– Тестування з української мови і літератури доцільно проводити окремо. Зовнішнє незалежне оцінювання – справа нелегка. В цілому, це крок справедливий, адже учні не будуть списувати, менше буде корупції.
Чимало освітян, з якими доводилося спілкуватися, переконані: зовнішнє незалежне оцінювання потрібно вводити поступово, для тих, хто навчався за новою програмою.
Десь за півгодини до початку іспиту в пункти зовнішнього незалежного оцінювання починають запускати учнів. Вхід, звісно, тільки за паспортами та запрошеннями. Одна з учасниць зовнішнього незалежного оцінювання з
Джулинки не взяла з собою паспорта і не була допущена до тестування. Тих, хто запізнився, не було.
Кожна аудиторія розрахована на 15 учасників. Поступово вони заповнюються, і незабаром розпочинається саме тестування.
На виконання завдань учасникам зовнішнього незалежного оцінювання відводиться три години, однак багато-хто справився раніше.
– Я не дуже хвилювався, – ділиться своїми враженнями одинадцятикласник із
Бершаді Андрій Мочульський. – Атмосфера була нормальна, однак мені краще здавати екзамен.
– Якщо знаєш, то не страшно, – каже Максим Трач, теж бершадець.
– Страшно не було, – зізнається Сергій Корицький з
Флорино, – але я не в захваті, адже досвіду, крім пробного тестування, нема ніякого. Ще тоді мені не сподобалася складна процедура заповнення бланків. Сьогодні ж спочатку розібрався в завданнях, трошки хвилювався, але потім було нормально, справився.
Всього в Бершадській ЗОШ І-ІІІ ступенів №1 зовнішнє незалежне оцінювання мали проходити 286 чоловік, з'явилося ж 251. Серед тих, хто не прийшов, в основному, студенти медколеджу та учні професійно-технічної школи.
– Було підготовлено 20 аудиторій, – розповідає директор школи, відповідальний за зовнішнє незалежне оцінювання Г.О. Погончик. – організація відмінна, все було передбачено. Усі приміщення, двері були опечатані. Учителі, які були залучені до проведення зовнішнього незалежного оцінювання, підготовлені, мають відповідні сертифікати. У нас було два громадських спостерігачі, порушень не зафіксовано.
Так же чітко було організовано зовнішнє незалежне оцінювання і на базі Флоринської ЗОШ І-ІІІ ступенів. Тут, за словами директора В.І. Усатюка, із 282 учасників лише троє не з'явилися. Відсутність будь-яких порушень підтвердив і громадський спостерігач з Вінниці Ю.В. Ямпільський.
До речі, результати оцінювання будуть відомі десь у кінці травня. Роботи учасників відвозять у Київ, а хто перевірятиме – невідомо.
За перебігом тестування спостерігали уповноважені особи Вінницького регіонального центру оцінювання Українського центру оцінювання якості освіти О.Л. Криничний у Флоринській і Т.В. Уманська – в Бершадській ЗОШ І-ІІІ ступенів №1. Організацією проведення зовнішнього незалежного оцінювання вони задоволені.
– Інструктаж, жеребкування, пропуск учасників та інші процедури чітко витримувалися, конфліктних ситуацій, порушень не було, – розповідає Тетяна Василівна. – Діти трішки хвилювалися, адже треба було бути уважними, дещо нервували й інструктори, бо це велика відповідальність. Після тестування проводилося анонімне анкетування, де учні ділилися своїми враженнями про незалежне оцінювання, кожен з учасників отримав звернення Президента України з побажаннями наснаги, наполегливості та успіхів. Переконана: майбутнє – за тестуванням, тому що зовнішнє незалежне оцінювання показує рівень знань дітей, веде до некорупційності освіти і обов'язково підніме рівень вчителя в Україні.
Василь ВЕРБЕЦЬКИЙ.