Іншими словами, зібралися представники усіх районів, що входять до виборчого округу №17. Прибули на зібрання також голови райдержадміністрацій згаданих районів, журналісти.
Метою політики у сфері децентралізації є забезпечення спроможності місцевого самоврядування та побудова ефективної системи територіальної організації влади в Україні. Найскладніші і найважливіші виклики сьогодні стоять перед головами місцевих рад, на плечі яких покладені всі труднощі, пов’язані з реформуванням країни. У цій ситуації центральна влада не просто має давати свої рекомендації, а й прислухатися до думки представників місцевих громад. Згаданий форум – перший в Україні, проведений у такому форматі.
У форумі взяли участь народний депутат України Микола Кучер, голова облдерж - адміністрації Валерій Коровій, його перший заступник Андрій Гижко, радник міністра аграрної політики та продовольства Наталія Погожева, перший заступник начальника департаменту соціальної політики ОДА Людмила Каратаєва, аналітик Української аграрної асоціації Мар’ян Заблоцький, голова Соціального центру МХП Олександр Кучер, експерт Соціального центру МХП Павло Мороз та інші.
На початку форуму, вручивши коровай поважним гостям, до присутніх звернулися голова Тростянецької РДА Валерій Помагайбо, голова райради Леонід Лобань та Тростянецький селищний голова Людмила Червонецька. Вони сказали, що готові підтримати усі реформи, які не нашкодять, а підуть тільки на користь територіальним громадам, кожному жителю зокрема.
Так склалося, що з самого початку незалежності органи місцевого самоврядування не мали належної уваги з боку держави. У вигляді дотацій і державних позик їм кидають кістку, яка іноді стає поперек горла, бо спочатку забирають значну частину податків, які частково осідають у кишенях високих чинів, а потім запитують, чому жупан порвався. Тож маємо таким чином не дороги, а суцільні вибоїни, нерозвинену інфраструктуру і – нарікання на сільського, селищного голів, що саме через них занепадають населені пункти.
Фіскальні органи й органи нагляду приписують їм корупцію за куплений на власні кошти аркуш паперу, щодо них порушуються кримінальні справи. Тож якщо відбудеться децентралізація влади, тоді справді багато задекларованих повноважень, поєднаних із добровільними об’єднаннями територіальних громад, знайдуть реальне втілення на практиці, ради і громади стануть сильнішими.
Валерій КОРОВІЙ, голова Вінницької облдержадміністрації:
– Країна сьогодні стоїть на порозі великих змін, і необхідно розуміти, що включає в себе поняття децентралізації, та які процеси у зв’язку з цим очікуються.
Найбільш якісним епіцентром місцевого самоврядування є сьогодні міста обласного значення. Вони дають можливість обирати виконавчі органи та міських голів й одночасно наділені потужними повноваженнями щодо управління місцевими бюджетами, особливо в процесі децентралізації. Другий рівень – рівень сільських, селищних та міських голів районного значення – повноваженнями наділений на формальній підставі: на перший погляд, їх вибирають, формуються виконавчі комітети, але проблема в тому, що законодавець обділив ці органи місцевого самоврядування достатньою фінансовою базою та ресурсом.
Нині почав реалізовуватися перший етап децентралізації, пов’язаний із внесенням змін та доповнень до Бюджетного та Податкового кодексів, який кардинально змінив систему взаємовідносин у питаннях міжбюджетних трансфертів, а також доходів, які йдуть на базовий рівень. Введена нова система формування місцевих податків і зборів. До прикладу, якщо єдиний податок раніше заходив у спецфонд і формував бюджет розвитку, то зараз він надходить до загального фонду, що дає можливість оперативно цими процесами управляти.
Перші результати функціонування такої системи є вже сьогодні. Так, у порівнянні з відповідним періодом минулого року, надходження від єдиного податку зросли в середньому по області на 45 відсотків. Крім того, за місяць до місцевих бюджетів у середньому по регіону надійшло 18 млн. гривень акцизу на алкоголь, тютюн і пально-мастильні матеріали замість очікуваних 5 млн. гривень. Збільшено також фіксований сільськогосподарський податок – з 6 до 140 гривень за 1 гектар земель. Це створює потужні стимули для того, щоб розвивати територію, розвивати бізнес. Тому що це все в комплексі забезпечує формування дохідної частини бюджету.
Нині ж країна входить у другий етап децентралізації, пов’язаний із прийняттям законів про засади регіональної політики та добровільне об’єднання територіальних громад. Мова не йде про адміністративно-територіальну реформу, а базовим принципом об’єднання є добровільність. Законодавець вибудував розмову з територіями не через призму адміністративного примусу, а крізь призму створення стимулів для добровільного об’єднання громад. Якщо вони пройдуть цей процес відповідно до закону, то в частині формування бюджетів отримають повноваження, подібні до міст обласного значення. Їм надходитиме 60 відсотків податку з доходів фізичних осіб (для прикладу: тільки в минулому році по Гордіївській сільській раді, де люди працюють переважно в структурах Миронівського хлібопродукту, цей вид податку склав 1,5 мільйона гривень), в обхід району заходитиме субвенція на освіту і охорону здоров’я, по видатковій частині громади отримають на утримання загальноосвітні школи, дошкільні навчальні заклади, центри первинної медико-санітарної допомоги і почнуть набувати ознак адміністративних центрів. А вже наступного бюджетного року законодавець повинен буде передати цільову субвенцію з державного бюджету до цієї територіальної громади для вирішення конкретної проблеми, пов’язаної з розвитком інфраструктури.
Третій етап децентралізації буде завершений виборчою кампанією, яка дасть можливість новообраним радам сформувати свої виконавчі комітети і нести повну відповідальність за розвиток території.
Микола КУЧЕР, народний депутат України:
– Головне завдання нині – щоб інформація про процеси, які відбуваються, та їх перспективи дійшла до усіх територіальних громад.
Сьогодні створено Соціальний центр МХП, і стоїть питання про те, щоб допомогти нашим громадам у тій роботі, яка планується. Йдеться про надання методологічної, практичної та юридичної допомоги. В нас є серйозний досвід, коли влада, бізнес і громада працюють разом. Тому ми хотіли б сьогодні максимально відчути зворотний зв’язок, аби розуміти, в чому один одному ми зможемо допомогти. (Від редакції. Народний депутат розуміє, що селянам зараз найскладніше, бо сам десять років очолював велике підприємство, яке обробляло 120 тисяч гектарів землі).
Сільським головам потрібні роз’яснення і підтримка, адже на своїх плечах вони мають винести всі труднощі, пов’язані з реформуванням країни. Тому такі форуми потрібні не лише для того, щоб свої рекомендації могли дати представники міністерств і відомств. Потрібно, щоб і сільські голови, як представники громади, могли сказати свою думку про те, що потрібно підправити в законі, що переписати, а що додати.
Україна має можливість обрати шлях реформування, який буде складним, але кінцевий результат може і повинен вивести країну на європейський рівень.
Олександр КУЧЕР, голова новоствореного Соціального центру МХП:
– Нашу громадську організацію створено за сприяння компанії «Миронівський хлібопродукт» з метою консультативної та організаційної допомоги громадянам у відстоюванні їхніх законних прав та інтересів, підтримки та сприяння соціально-економічному розвитку територіальних громад, а також організації соціальних проектів на території області.
Громадська організація «Соціальний центр МХП» не обмежиться роботою форуму, організатором якого нині виступила, а планує працювати в постійному режимі консультаційної та організаційної допомоги територіальним громадам сіл, селищ та міст, бути їхнім помічником у розв’язанні будь-яких юридичних та соціальних питань.
Сьогодні, як ніколи, важливо правильно організувати взаємодію між центральними органами влади, громадами й бізнесом. Щоб проводити реформи, динамічно розвиватися й далі впроваджувати ефективні проекти на місцях, вони мають розмовляти однією мовою й чітко розуміти потреби та мотивацію один одного. Реформи повинні стати результатом спільних зусиль усіх гілок влади, громади і бізнесу. Громади не повинні залишатися наодинці зі своїми проблемами. Потрібно змінювати систему управління, а це можна зробити лише спільними діями. Усі населені пункти повинні бути відповідно фінансово забезпеченими.
Петро ШВЕЦЬ, Джулинський сільський голова:
– Тема, яка сьогодні обговорюється, важлива і дуже актуальна. Найперше нам потрібно уважно вивчити Закон України «Про добровільне об’єднання територіальних громад», порадитися з громадою. А взагалі ми готові вже зараз розпочати об’єднання, маємо відповідні задуми і міркування. Джулинка може стати першою в районі в цьому напрямку.
Михайло ШВАБСЬКИЙ, Серединський сільський голова:
– Проблему об’єднання громад треба обговорювати не тільки на обласному, а й на районному рівнях. Власне кажучи, об’єднання має починатися саме з районного рівня. Адже представники територіальних громад значно краще знають свої проблеми і можливості. А це дасть можливість продумано провести об’єдання громад.
...Під час форуму учасники заходу ознайомились з особливостями впровадження законодавства про добровільне об’єднання територіальних громад, змінами у податковому законодавстві, заслухали інформацію щодо підвищення ролі місцевих громад у земельних питаннях. Не могли організатори обійти й особливо актуальну зараз тему субсидій. Про це говорила перший заступник начальника департаменту соціальної політики Вінницької області Людмила Каратаєва, але в ході її виступу дуже важливі доповнення і роз’яснення вносив Валерій Вікторович Коровій. Громадська організація «Соціальний центр МХП» вважає, що реформування системи надання субсидій за послуги ЖКГ – один із ключових напрямків у соціальній сфері. В умовах необхідності підвищення тарифів на газ та житлово-комунальні послуги Міністерство соціальної політики України розробило спрощену систему надання субсидій. Одне з ключових нововведень – призначення субсидій відбуватиметься на підставі лише двох документів – заяви й декларації про доходи і видатки осіб, які звертаються за субсидією. При цьому документи для призначення субсидії можна буде надіслати в управління праці і соціального захисту поштою.
Крім спрощеного вигляду декларації та заяви, діятимуть й інші принципи нарахування субсидій:
- оформлення відбуватиметься на 12 місяців, а не на 6, як це було до цього часу;
- перерахунок субсидій на наступний термін відбуватиметься автоматично без додаткових заяв і декларацій;
- скасовуються всі штучні, майнові і фінансові критерії, що застосовувалися раніше;
- реальну субсидію можуть отримувати люди, які орендують житло;
- враховуються лише чисті доходи людини;
- спосіб оформлення субсидій – безконтактний.
ГО «Соціальний центр МХП» вважає за свій обов’я - зок надавати будь-яку інформаційну, консультаційну та методичну допомогу населенню щодо даного питання, а також сприяти розв’я занню інших соціально важливих завдань у регіоні відповідно до мети своєї діяльності.
У ході форуму відбулася жвава дискусія між головами місцевого самоврядування і представниками обласної влади та народним депутатом.
Були дані відповіді на питання, що цікавили учасників заходу.
Уже в ході засідання Великостратіївська громада вже зробила перший крок на шляху до об’єднання – її представник вручив голові облдержадміністрації Валерію Коровію заяву з підписами односельців на приєднання громади Великої Стратіївки до селища Тростянець.