Урайцентрі на балансі Мінавтодору лише дорога по вулицях 50 років Жовтня та Червоноармійській. Не зовсім справедливо звинувачувати у її руйнуванні лише великоваговий транспорт птахокомбінату, який поблизу Ладижина. Хоч і це було великою проб лемою, коли він будувався. При детальнішому дослідженні виявилося, що через Бершадський район, зокрема і через райцентр, проїжджає у рази більше такого транспорту, ніж через будь-який інший у нашому регіоні області. Ще потужніші, важчі, як із Ладижина, їдуть через Бершадщину в напрямку Одеси, Миколаєва із Могилева-Подільського і Ямполя, Піщанки і Крижополя. Підприємці, транспортуючи вантажі, заробляють гроші, збитки терпить держава, а ми маємо незручності. Є ще непоодинокі факти, що не витримують і будівлі поблизу таких доріг – і теж починають руйнуватися.
Організувати ж об’їзд не так просто, бо хто ж хоче, щоб подібне почало творитися на його території.
Звинувачують часто і працівників ДАІ, які своєчасно не обмежують проїзд великовагових автомобілів у спеку. Мої співрозмовники пояснюють, що не завжди в цьому і їхня вина. У районі працювала транспортна міліція аж із обласного центру. Назупиняли тоді фур, і цілком справедливо. А чим все закінчилося?!
Телефонний дзвінок звідкілясь із верхів – і всіх відпустили, усі поїхали. Виходить, «телефонне право» діє навіть вище державних інтересів, а звинувачує населення за погані дороги дорожню службу.
Добре, що хоч останнім часом ввели в цілому по державі обмеження на проїзд такого транспорту у пору, коли від спеки плавиться асфальт.
Вагомою проблемою є недофінансування. Чого тільки варті тепер витрати на АТО. З «Райавтодору» у цій операції беруть участь тільки два працівники, однак і їхня відсутність відчутна. Саме через недостатнє фінансування асфальтний завод працював у минулому році тільки місяць, та й то на давальницькій сировині. Змушені зупинити і роботи у кар’єрі. Бо, щоб провести вибухові роботи, треба до чотирьохсот тисяч гривень, яких немає. А варто мати на увазі: якщо дороги не підтримувати у належному стані, то ремонтувати надалі їх стає набагато складніше і дорожче.
Коли немає грошей, то, буває, навіть вивезти людей на проблемну ділянку нічим. Через це доводилося працювати неповні робочі тижні.
Населення нарікає на те, що недостатньо оперативно виконуються ремонтні роботи.
А справа в тому, що замовником робіт є служба автомобільних доріг. «Райавтодор» – лише підрядна організація.
Що замовляють, те вона і робить.
Що залежить від колективу – виконується. «Райавтодор» краще, ніж торік, забезпечений у цьому році матеріалами.
Але спонсорів іноді доводиться шукати і самим. Дуже багато, наприклад, допомагає народний депутат України М.І. Кучер.
З приводу невдоволення населення щодо першочерговості, якості виконання тих чи інших видів робіт, то має бути якесь порозуміння. Мабуть, справедливо було б у першу чергу відремонтувати дорогу на виїзді з райцентру у напрямку цукрозаводу. Але через теперішні фінансові можливості якісно виконати це «Райавтодору» непросто. Тож і тепер чекають на суттєву допомогу М.І. Кучера, яку він обіцяв.
На працівників філії нарікати не варто. Вони навіть не рахуються з вихідними, коли необхідно. Виконували навіть по три норми на укладці асфальтобетону. Якби кошти, робилося б ще більше, для цього є все необхідне. Вирішити ж проблему з фінансуванням на районному рівні неможливо.
Є також інші спонсори. Допомогти коштами на ремонт дороги на своїй території виявило бажання ТОВ «СвітанокАгросвіт». с. Шляхової. Співпрацюють із «Райавтодором» і в інших громадах. А те, що на Вінницю їдуть через Теплик, теж заслуга «Бершадського райавтодору». Тільки ті, хто береться критикувати, не знають, що цю дорогу ремонтували теж його працівники.
Та і взагалі дороги у Бершаді поки що не найгірші. У нас одні проблемні місця, у сусідніх районах – інші. Це також треба розуміти. А були б кошти, таких місць ставало б менше.
Павло КУШПЕЛА