До 2011 року працівниками ДАІ проводився щорічний технічний огляд всіх без винятку транспортних засобів незалежно від форм власності та категорій, що давало певну гарантію їх належного технічного стану і мінімізувало можливість дорожньо-транспортних пригод, спричинених технічними несправностями.
13 серпня 2011 року набрав чинності Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо усунення надмірного державного регулювання у сфері автомобільних перевезень» за №3565-VІ, ст. 35 якого вказує: транспортні засоби, що беруть участь у дорожньому русі та зареєстровані у підрозділах Державтоінспекції МВС України, підлягають обов’язковому технічному контролю, який передбачає перевірку технічного стану транспортного засобу, а саме системи гальмового та рульового керування, зовнішніх світлових приладів, пневматичних шин та коліс, світлопропускання скла, газобалонного обладнання (за наявності), інших елементів у частині, що безпосередньо стосується безпеки дорожнього руху та охорони навколишнього природного середовища, а також встановлені категорії транспортних засобів, що підлягають обов’язковому технічному контролю.
На виконання вищевказаного Закону України 30.01.2012 р. Кабінет Міністрів України постановою №137 затвердив Порядок проведення обов’язкового технічного контролю та обсягів перевірки технічного стану транспортних засобів, технічного опису та зразка протоколу перевірки технічного стану транспортного засобу:
- – для легкових автомобілів, що використовуються для перевезення пасажирів або вантажів з метою отримання прибутку, строк експлуатації яких більше двох років – кожні два роки;
– для вантажних автомобілів вантажопідйомністю до 3,5 т та причепів до них зі строком експлуатації більше двох років – 1 раз на два роки;
– для вантажних автомобілів вантажопідйомністю більше 3,5 т та причепів до них та таксі, незалежно від строку експлуатації – щороку;
– автобуси незалежно від форми власності – 2 рази на рік;
– транспортні засоби, що перевозять небезпечні вантажі – 2 рази на рік.
Всі інші легкові автомобілі, які використовуються виключно для власних потреб, причепи до них та мотоцикли проходження обов’язкового технічного контролю не потребують.
На превеликий жаль, із загальної кількості автомобілів, що підлягають обов’язковому технічному контролю, в 2013 році в районі виконали вимоги ПДР лише близько 35% одиниць.
У районі працює два суб’єкти проведення обов’язкового технічного контролю, які мають відповідні свідоцтва, що надають право перевіряти технічний стан транспортних засобів на відповідність вимогам безпеки дорожнього руху та навколишнього середовища і зареєстрованих у департаменті Державтоінспекції МВС України. Це фізичні особи-підприємці С.В. Борщевський та Л.Л. Ляпіна, які взмозі надати вказані послуги якісно та вчасно.
Власник транспортного засобу має право вільного вибору виконавця проведення ОТК.
Проте більшість власників транспортних засобів та керівники підприємств, які в своїй діяльності використовують їх безпідставно, зволікають із проведенням обов’язкового технічного контролю з незрозумілих причин.
Тому вважаю за необхідне нагадати: ч. 3 ст. 1211 Кодексу України про адміністративні правопорушення, яка гласить «керування водієм транспортного засобу, що підлягає обов’язковому технічному контролю, але своєчасно не пройшов його», тягне за собою накладення штрафу від 20 до 25 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Повторне протягом року вчинення подібного правопорушення тягне за собою позбавлення права керування транспортними засобами від 3 до 6 місяців або адміністративний арешт на строк від 5 до 10 діб.
Встановлені факти, коли працівники страхових компаній укладають договори страхування цивільно-правової відповідальності власників транспортних засобів, що підлягають обов’язковому технічному контролю, без проходження його, таким чином порушуючи ст. 127і ч. 3 Кодексу України про адміністративне правопорушення, що тягне за собою накладення штрафу на посадових осіб від 100 до 120 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Деякі власники транспортних засобів пішли по шляху придбання підроблених протоколів проведення обов’язкового технічного контролю.
Такі випадки встановлені, по них порушені кримінальні справи. Тепер тим, хто торгував такими документами і за безцінь купував їх, доведеться давати пояснення у суді, і, крім того, знову (вже законним шляхом) повторити процедуру проходження обов’язкового технічного контролю транспортних засобів.
Зрушення на краще проблеми належного технічного стану транспортних засобів, контролю за цим процесом з боку всіх зацікавлених сторін (власників, працівників ДАІ, суб’єктів підприємницької діяльності, наділених правом перевірки технічного стану автомобілів, страхових агентств) – запорука безпеки на дорогах району, життя та здоров’я учасників дорожнього руху.
Державтоінспекція ВДАІ Бершадського РВ УМВС.