– Так, в основному законі гарантується місцеве самоврядування, яке є правом територіальної громади самостійно вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України. Паростки місцевого самоврядування мають глибоке коріння, інтенсивна ж еволюція цього реального народовладдя на демократичних засадах почалася з 1991 року. На мою думку, у перші роки незалежності органи місцевого самоврядування були більш дієвими, вони мали, так би мовити, більше влади. З часом тенденції змінилися. Ресурси у нас концентруються в столиці, там іде їх розподіл. Про розширення повноважень органів місцевого самоврядування поки що йдуть лише одні розмови, що гальмує процес нашого поступу вперед. Так звана політична еліта стала егоїстичною, вона більше турбується про себе, ніж про життя людей. Політики мають зрозуміти: людям не так вже й багато треба – роботу, зарплату, впевненість у завтрашньому дні.
До органів місцевого самоврядування району прийшли представники 10 політичних партій. На Бершадщині 28 сільських, міська та районна ради. Увесь депутатський корпус району нараховує 554 народних обранців, 126 посадових осіб органів самоврядування живуть інте - ресами виборців. Представників різних політичних сил об’єднує прагнення зробити якомога більше для підвищення життєвого рівня наших громадян.
– Не секрет, що особисто Ви багато працюєте на місцях, проводите виїзні засідання координаційної ради з питань місцевого самоврядування, виїзні засідання депутатських комісій, прийоми громадян з особистих питань. За відгуками людей дані заходи отримали схвалення й підтримку.
– Я багато років працював з різними керівниками, яких поважав і від яких вчився. І найбільше імпонувала мені робота тих, які не сиділи в кабінетах, а йшли в маси. Поверталися вони не лише з глибокими знаннями проблем, які турбували людей, але й із цікавими пропозиціями, новими задумами, взагалі – з реальною картиною стану справ. Такі керівники володіли фактами, приймали конкретні дійові рішення і реально впливали на ситуацію. І це мало позитивний ефект. Як правило, усі, навіть найскладніші, питання можна вирішувати невідкладно й сповна. Та найголовніше, що люди знають: їх почують, підтримають, допоможуть. У владі вони повинні бачити захисника, порадника, друга.
Намагаємось створювати якнайкращі умови для людей, виявляти такт, розуміння, милосердя, вдосконалювати форми співпраці із ветеранськими та громадськими організаціями, з яких більшість виявляють свою активну діяльність по відношенню до людей, що потребують синівської турботи і уваги. А голова районної ветеранської організації на громадських засадах є заступником голови районної ради.
З перших днів діяльності районної ради 5 скликання ми усвідомили: співпраця влади й громадськості повинна приносити реальні плоди. Переконаний: такий робочий діалог має бути на місцевому рівні, де все базується на конкретиці як в економічній, так і в соціальній сферах.
Це потребує постійної уваги як з боку держави, так і з боку місцевого самоврядування.
– Які з проблем, на Ваш погляд, вимагають першочергового вирішення?
– Практично всі сільські бюджети є дотаційними. Одним із першочергових завдань є зміна підходів до їх формування.
Необхідно переглянути на державному рівні, щоб відрахування від оренди землі і земельний податок стовідсотково наповнював «казну» сільських територій.
Право укладання (затвердження) договорів земель запасу та резерву за межами населеного пункту надати місцевим радам. Збільшення дохідної частини місцевих бюджетів забезпечило б надійне фінансування програм, що в свою чергу сприяло б створенню належних умов життя людей, їхньої праці, відпочинку, виховання та навчання, відповідного медичного обслуговування, соціального захисту, прискоренню темпів виконання програм газифікації району, впровадження альтернативних джерел теплозабезпечення та енергозбереження, будівництва та ремонту сільських доріг. Реалізація вище названих та багато інших вкрай необхідних питань значно покращила б ситуацію в першу чергу на селі.
Сьогодні Бершадщина, як і вся Україна, стоїть на порозі нового етапу суспільнополітичного та соціально-економічного розвитку, який вимагає нової якості політичної системи, нової моделі державного управління, наповнення місцевого самоврядування повноцінним змістом.
Необхідно разом налагодити ефективну взаємодію громадян, органів державної влади та місцевого самоврядування, забезпечити можливість кожному реально впливати на ухвалення публічних рішень, що стосуються питань життєдіяльності усієї громади.
– Що Ви бажаєте працівникам місцевого самоврядування?
– День місцевого самоврядування – свято молоде, як і наша держава. Але його значення важко переоцінити у житті як кожного із нас, так і України в цілому.
Адже в ньому, як у краплині моря, віддзеркалено істинне призначення всякої влади на землі: йти від народу, бути з народом і служити народу.
І ми, українці, можемо пишатися у цей день власним набутком в історію самоврядних традицій людства. Бо неспроста ж і герб України – золотий тризуб князя Володимира, так схожий до герба міста Магдебурга, яке вважається «столицею» самоврядного права не лише Європи, але й усього світу. Бо тяга до народо - владдя і самоврядування була і лишається однією із найвизначніших рис нашого народу, який, починаючи від віче часів Київської Русі, через козацький самоврядний круг низового війська запорозького аж до рад наших часів високо і гордо проніс прапор самоврядної ідеї.
Однак лише сьогодні історія дала нам унікальний шанс наповнити новим змістом ідеї місцевого самоврядування, повернути йому справжню силу, основу якої складає вистраждана українцями крізь тисячолітню історію істина: джерелом і носієм всякої влади на землі є і залишається народ.
Тож із святом місцевого самоврядування вас. Хай цей день стане тою універсальною шкалою, за якою ми визначатимемо будні української влади на всіх її щаблях.