Важливі нормативні засади Ще 1 квітня 2014 р. Кабмін ухвалив Концепцію реформування місцевого самоврядування та територіальної організації влади в Україні. Провідні експерти Ради Європи повністю підтвердили її відповідність європейським прин - ципам самоврядування. 17 червня 2014 р. прийнято Закон «Про співробітництво територіальних громад» (саме про співпрацю, а не добровільне об’єднання, це різні закони – важливо їх розрізняти).
5 березня 2015 р. набрав чинності Закон «Про добровільне об’єднання територіальних громад», який в експерт - них колах називають фактично першим кроком на шляху до адміністративно-територіальної реформи. 8 квітня 2015 р. уряд затвердив Методику формування спроможних територіальних громад яка, визначає чіткі критерії такого формування.
Децентралізація – що це?
Децентралізація – це передача значних повноважень і бюджетів від державних органів органам місцевого самоврядування. Так, щоб якомога більше повноважень мали ті органи, які ближче до людей, де такі повноваження можна реалізовувати найуспішніше. Держава передає ресурси та повноваження згори вниз, передає засоби вирішення проблем на той рівень, де проблеми виникають, але держава ставить одну умову – невеликі громади треба об’єднати у потужнішу громаду.
Мета реформи В Україні дуже багато населених пунктів, де живуть від ста до півтисячі мешканців.
При цьому тут існують сільські ради з відповідним апаратом працівників, а також школи, медичні пункти та інші об‘єкти соціальної інфра - ст руктури, на утримання яких не вистачає коштів. За відсутності належного фінансування таких закладів про якість послуг, які надаються в них, важко і мову вести, не кажучи вже про матеріальне утримання та заохочення їхніх працівників. Тому метою реформ є формування самодостатніх територіальних громад з визначеною територією, матеріальними та фінансовими ресурсами, розвинутою соціальною інфраструктурою, які спроможні виконувати функції органів місцевого самоврядування на належному рівні. Тобто, утворити такі спроможні територіальні громади, які здатні забезпечити належний рівень надання адміністративних, соціальних, громадських послуг жителям громад.
Що таке спроможна територіальна громада?
Згідно з чинним законодавством спроможною є територіальна громада села (селища, міста), яка може самостійно або через відповідні органи місцевого самоврядування забезпечити належний рівень освіти, культури, охорони здоров’я, соціального захисту, житлово-комунального господарства. Це включає в себе і фінансову спроможність, і кваліфікованих та відповідальних працівників органів місцевого самоврядування.
Проте навіть наявність зазначених ресурсів у невеликій територіальній громаді не забезпечить її спроможності. Бо ці ресурси і надалі витрачатимуться на утримання управлінського апарату, а для реалізації серйозних проектів місцевого розвитку коштів не вистачатиме. Тому реформа місцевого самоврядування передбачає об’єднання (укрупнення) територіальних громад.
Що зміниться, якщо кілька сіл об’єднаються в одну громаду?
Основним стимулом для об’єднання є фінансова мотивація. Коли громади об’єднаються, вони переводяться на прямі міжбюджетні відносини з державним бюджетом, оскільки урівнюються в повноваженнях з містами обласного значення. Ці громади вже не залежатимуть ні від району, ні від міста, ні від області. Фінансування стане дворівневим, прямим: від держави – безпосередньо громаді. Також – з державного бюджету об’єднаним територіальним громадам на розвиток інфраструктури передбачено спеціальну субвенцію. Отже, об’єднуватися стратегічно вигідно – громади, що об’єднають більшу кількість територій і людей, які проживають на них, матимуть кращий бюджет та отримають державну субвенцію на інфраструктуру (дороги, освітлення, газифікацію, транспортне сполучення та інше), які розподіляться пропорційно залежно від площі та кількості населення, а не від економічної спроможності тих чи інших населених пунктів. Ще декілька аргументів: об’єднаним громадам передаються функції державної архітектурно-буді - вель ної інспекції, що значно спростить відповідні процедури та найближчим часом очікується, що об’єднана громада розпоряджатиметься землями, які знаходяться у межах і поза межами населених пунктів.
Об’єднання територіальних громад сіл, селищ, міст передбачає, що у складі об’єднаної територіальної громади не може існувати іншої територіальної громади, яка має свій представницький орган місцевого самоврядування. На практиці це означатиме, що у разі об’єднання, наприклад, навіть 3, 5, 7 громад залишиться лише одна сільська рада. Проте це не означає, що якщо не буде сільської ради, то не буде села – населений пункт, його назва та статус у разі об’єднання не змінюються.
Села, які не матимуть власних сільських рад, будуть представлені в місцевій раді своїми депутатами, а у виконкомі – сільськими старостами.
Старости та депутати здійснюватимуть зв’язок між односельцями і владою громади та вирішуватимуть питання його жителів у раді та виконкомі. Староста матиме досить багато повноважень і функ - цій, включно із видачею довідок.
Добровільно, але за планом?
Головна дискусія в питанні об’єднання: яким чином треба об’єднувати сільські громади? Укрупнення територій не може бути довільним, воно має свої логічні межі. З цією метою КМУ затверджено Методику формування спроможних територіальних громад. Формування має здійснюватися з урахуванням історичних, географічних, соціально-економічних, культурних особливостей розвитку відповідних адміністративно-територіальних одиниць. Питання визначення нових меж об’єднаних громад визначається перспективним планом об’єднаних територіальних громад, який розробляється облдержадміністрацією, схвалюється облрадою та затверд - жується урядом.
Хто може ініціювати об’єднання громад?
Ініціатором можуть бути сільський, селищний, міський голова; не менш як третина депутатів від загального складу сільської, селищної, міської ради; члени територіальної громади в порядку місцевої ініціативи чи органи самоорганізації населення відповідної території (за умови представлення ними інтересів не менш як третини членів відповідної територіальної громади). За ініціативою йде обговорення, аналіз фінансових показників тощо.
Як визначити населений пункт, що може стати центром об’єднаної громади?
Закон передбачає, що територія об’єднаної громади має бути нерозривною, межі об’єднаної територіальної громади визначаються по зовнішніх межах юрисдикції рад територіальних громад, що об’єдналися. Адмінцентром об’єднаної громади має стати населений пункт, який має розвинуту інфраструктуру і, як правило, розташований найближче до географічного центру території об’єднаної територіальної громади. Найменування об’єднаної територіальної громади, зазвичай, буде похідним від найменування населеного пункту (села, селища, міста), визначеного її адміністративним центром.
Існує багато питань, пов’я - заних із вигодами, перевагами, проблемами, що виникають на шляху проведення реформи місцевого самоврядування. І своє слово у ній мають сказати не лише посадовці усіх рівнів, політичні партії та організації, а й кожен громадянин, якого вона торкнеться. У наступних номерах газети пропонуємо розглянути, як живуть громади, що вже об’єдналися, як проходить об’єднання в нашій області та районі? Запрошуємо до обговорення жителів району та спробуємо спільно робити територіальні громади Бершадщини багатими і самостійними.
Тетяна ГРЕСЬКО, керівник апарату РДА, депутат міськради.