Протягом 2012 року прокуратурою Бершадського району під час проведення перевірок у вказаному напрямку виявлено порушення порядку передання в оренду комунального майна, встановлення розміру орендної плати та подальшої її індексації.
Організаційні та майнові відносини, пов’язані з орендою комунального майна, регулюються Законом України «Про оренду державного та комунального майна», «Про приватизацію невеликих державних підприємств (малу приватизацію)» та нормативними актами, прийнятими на їх виконання, досить вагома частина актів повинна прийматися й органами місцевого самоврядування – це, зокрема, типовий договір оренди, методика визначення розміру орендної плати, особливості передачі в оренду об’єктів.
Частиною 4 ст. 7 Закону України «Про оренду державного та комунального майна» визначено, що органи місцевого самоврядування щодо комунального майна формують щороку на підставі інформації органів, уповноважених управляти відповідним майном, переліки нерухомого майна, що може бути передано в оренду.
Зазначені переліки оприлюднюються в засобах масової інформації та на офіційних веб-сайтах орендодавців.
Однак такі переліки комунального майна переважно не оприлюднюються, що штучно позбавляє можливого збільшення кола претендентів на оренду комунального майна.
Статтею 9 Закону України «Про оренду державного та комунального майна» визначено порядок укладення договору оренди.
Так, фізичні та юридичні особи, які бажають укласти договір оренди, направляють заяву, проект договору оренди, а також інші документи згідно з переліком, що визначається Фондом державного майна України (далі – матеріали), відповідному орендодавцеві, зазначеному у статті 5 цього Закону.
Частиною 4 вказаної статті визначено, що орендодавець протягом п’яти днів після погодження умов договору оренди з органом, уповноваженим управляти відповідним майном, протягом 15 днів після дати реєстрації заяви розміщує в офіційних друкованих засобах масової інформації та на веб-сайтах орендодавців оголошення про намір передати майно в оренду або відмовляє в укладенні договору оренди і повідомляє про це заявника та протягом 10 робочих днів орендодавець приймає заяви про оренду відповідного майна. У разі надходження двох і більше заяв орендодавець оголошує конкурс на право оренди.
Через те, що ні переліки нерухомого майна, яке може бути передано в оренду, ні оголошення про намір передати майно в оренду не оприлюднюються, істотно зменшується можливість створення конкуренції серед орендарів та відповідного підвищення орендної плати, що у свою чергу зменшує надходження коштів до бюджетів.
Статтею 10 цього закону передбачено істотні умови договору оренди та те, що укладений договір оренди в частині істотних умов повинен відповідати типовому договору оренди відповідного майна. Типові договори оренди комунального майна затверджують органи місцевого самоврядування, однак не всіма територіальними громадами району розроблено такі типові договори.
Також у ході перевірок прокуратурою району встановлені випадки звільнення орендаря від орендної плати.
Так, аналізуючи текст рішення однієї із сільських рад від 05.12.2011, можна зробити висновок, що воно прийняте на підставі ч.4 ст. 19 Закону України «Про оренду державного та комунального майна», відповідно до якої орендарям збиткових підприємств, а також об’єктів, що мають важливе соціальне значення, орендодавець може надавати пільги щодо орендної плати. Порядок визначення таких підприємств (об’єктів), а також умови надання цих пільг встановлюються, зокрема, органами місцевого самоврядування – для підприємств (об’єктів), що перебувають у комунальній власності.
Однак вказана норма виключена на підставі Закону №3269-IV від 21.04.2011 (чинний з дня опублікування – 25.05.2011). Таким чином, на час прийняття рішення законодавчо визначеної підстави для звільнення орендаря від орендної плати не було.
Крім того, прокуратурою виявлялись порушення щодо встановлення розміру орендної плати, яка визначається для комунального майна згідно з Методиками, які повинні бути затверджені органами місцевого самоврядування, щодо індексації орендної плати, що також у свою чергу зменшує надходження до бюджету.
За результатами перевірок у вказаній сфері прокуратурою району внесено 2 подання про усунення порушень вимог законодавства, 1 протест на рішення щодо передачі в оренду комунального майна та притягнуто 1 посадову особу до дисциплінарної відповідальності.
Ганна КРУКОВСЬКА, прокурор прокуратури Бершадського району, юрист 3 класу.