Стаття 79 За народною ініціативою на вимогу не менш як півтора мільйона громадян України, які мають право голосу, за умови, що підписи щодо призначення референдуму зібрано не менш як у двох третинах адміністративно-територіальних одиниць, зазначених в абзаці четвертому частини третьої статті 3 Конституції України, і не менш як по п’ятдесят тисяч підписів у кожній з них, на всеукраїнський референдум виноситься законопроект про скасування чинного закону повністю чи в окремій частині.
Всеукраїнський референдум за народною ініціативою не допускається щодо законопроектів про скасування повністю чи в окремій частині законів з питань прав і обов’язків громадян, гарантій цих прав, податків, зборів, обов’язкових платежів, бюджету, амністії, юридичної відповідальності, законів про надання згоди на обов’язковість для України міжнародних договорів України або про припинення чи зупинення дії міжнародних договорів України.
Всеукраїнський референдум за народною ініціативою призначається Президентом України.
Всеукраїнський референдум за народною ініціативою може проводитися не більше одного разу на рік.
Стаття 80 Всеукраїнський референдум вважається таким, що відбувся, за умови участі в голосуванні більшості громадян України, які мають право голосу.
Рішення на всеукраїнському референдумі ухвалюються більшістю голосів громадян України, які взяли участь у голосуванні.
Закон, прийнятий всеукраїнським референдумом, після офіційного оголошення результатів всеукраїнського референдуму невідкладно підписується та офіційно опубліковується Президентом України.
Закон, прийнятий всеукраїнським референдумом, набуває чинності через десять днів після дня його офіційного опублікування, якщо інше не передбачено самим законом, але не раніше дня його офіційного опублікування.
Рішення, ухвалене на всеукраїнському референдумі, є обов’язковим.
Порядок проведення всеукраїнського референдуму встановлюється законом.
Стаття 81 За народною ініціативою на вимогу не менш як півтора мільйона громадян України, які мають право голосу, до Національних Зборів України вноситься законопроект про внесення змін до Конституції України або про нову редакцію Конституції України.
За народною ініціативою на вимогу не менш як ста тисяч громадян України, які мають право голосу, до Національних Зборів України вноситься законопроект з питань, віднесених до сфери регулювання законом.
Порядок здійснення народної ініціативи встановлюється законом.
Стаття 82 Місцеві референдуми проводяться у громадах відповідно до Конституції України та закону для вирішення питань місцевого значення.
Межі адміністративно-територіальних одиниць можуть бути змінені з урахуванням рішень місцевих референдумів.
Місцевий референдум вважається таким, що відбувся, за умови участі у голосуванні більшості громадян України, які мають право голосу і належать до відповідної громади.
Рішення на місцевому референдумі ухвалюються більшістю голосів громадян України, які взяли участь у голосуванні.
Порядок проведення місцевого референдуму встановлюється законом.
Стаття 83 Громадяни України, які мають право голосу і належать до відповідної громади, мають право ініціювати в порядку, передбаченому законом, розгляд на місцевому референдумі або органами місцевого самоврядування будь-якого питання, віднесеного до компетенції місцевого самоврядування громади.
Стаття 84 В умовах воєнного або надзвичайного стану народне волевиявлення не здійснюється.
Розділ IV НАЦІОНАЛЬНІ ЗБОРИ УКРАЇНИ
Стаття 85 Національні Збори України – Парламент України є єдиним органом законодавчої влади.
Стаття 86 Національні Збори України складаються з двох палат – Палати депутатів і Сенату.
Загальний склад Палати депутатів – триста народних депутатів, які обираються строком на чотири роки.
До загального складу Сенату входять по три сенатори, які обираються строком на шість років в Автономній Республіці Крим, кожній області, місті Києві, в містах, що за статусом прирівняні до області. Кожні два роки відбувається оновлення третини складу обраних сенаторів – обираються по одному сенатору, обраному в Автономній Республіці Крим, кожній області, місті Києві, у містах, прирівняних за статусом до області.
До загального складу Сенату входять також сенатори, якими довічно стають після закінчення повноважень Президенти України за їх згодою, крім тих, яких було усунено з поста в порядку імпічменту.
Стаття 87 Народним депутатом може бути обраний громадянин України, який має право голосу.
Сенатором може бути обраний громадянин України, який на день виборів має право голосу і якому виповнилося тридцять п’ять років.
Народні депутати і сенатори обираються на прямих виборах громадянами України, які мають право голосу, на основі загального і рівного виборчого права шляхом таємного голосування.
Не може бути обраний народним депутатом чи сенатором громадянин, який має судимість за вчинення злочину, якщо ця судимість не погашена і не знята в установленому законом порядку.
Стаття 88 Чергові вибори народних депутатів, сенаторів проводяться не пізніше ніж за дев’яносто днів до завершення строку, на який їх було обрано.
Позачергові вибори народних депутатів проводяться протягом шістдесяти днів з дня опублікування указу Президента України про розпуск Палати депутатів.
У разі дострокового припинення повноважень сенатора вибори сенатора проводяться протягом шістдесяти днів з дня дострокового припинення повноважень відповідного сенатора.
Порядок проведення виборів народних депутатів та сенаторів встановлюється законом.
Стаття 89 Народний депутат, сенатор набуває повноважень з моменту складення ним на засіданні відповідної палати Національних Зборів України присяги такого змісту: «Присягаю на вірність Україні. Зобов’язуюсь усіма своїми діями боронити суверенітет України, дбати про благо Вітчизни і добробут Українського народу. Присягаю додержуватися Конституції України та законів, діяти в інтересах усіх співвітчизників».
Народні депутати, обрані до нового складу Палати депутатів, складають присягу на її спеціальному засіданні перед відкриттям першої сесії Палати депутатів.
Відмова скласти присягу має наслідком втрату мандата народного депутата чи сенатора.
Стаття 90 Народний депутат, сенатор здійснює свої повноваження на постійній основі.
Народний депутат не може мати іншого представницького мандата, обіймати посаду судді, іншу державну посаду (крім посади Прем’єр-міністра України, Віце-прем’єр-міністра України, міністра), бути на військовій, дипломатичній чи іншій державній службі, займатися іншою оплачуваною або підприємницькою діяльністю, входити до складу керівного органу чи наглядової ради підприємства або організації, що має на меті одержання прибутку.
Сенатор не може мати іншого представницького мандата, обіймати посаду судді, іншу державну посаду, бути на військовій, дипломатичній чи іншій державній службі, займатися іншою оплачуваною або підприємницькою діяльністю, входити до складу керівного органу чи наглядової ради підприємства або організації, що має на меті одержання прибутку.
Вимоги щодо несумісності мандата народного депутата, сенатора з іншими видами діяльності встановлюються законом.
Стаття 91 Народний депутат, сенатор не несе юридичної відповідальності за голосування або висловлювання у палатах Національних Зборів України, за винятком відповідальності за образу чи наклеп.