– Насамперед, Василю Андрійовичу, давайте з’ясуємо: що таке «Державний реєстр виборців»?
– «Державний реєстр виборців» – це дещо неповна назва автоматизованої інформаційно-телекомунікаційної системи «Державний реєстр виборців», яка призначена для зберігання, обробки та використання даних про громадян України, які мають право голосу.
Простіше сказати – це 755, подібних нашому, відділів в цілому по Україні із 3-5 автоматизованими робочими місцями, які об’ єднані в єдину та найбільшу і найзахищенішу в країні корпоративну комп’ютерну мережу. Це найнижчий рівень системи. А взагалі в єдиній мережі є ще відділи адміністрування на рівні кожної області, міст Києва та Севастополя та сам Розпорядник Реєстру, яким є Центральна виборча комісія.
Це також цілий комплекс системних заходів і дій державних органів, визначених Законом України «Про Державний реєстр виборців», по збиранню інформації про виборців в єдину базу даних, її автоматизованої обробки, актуалізації, а також подальшого використання (передовсім з метою складання списків виборців, одержання статистичних даних для підготовки проведення виборів та референдумів).
Реєстр ведеться в електрон ній формі як банк даних з єдиною базою, яка містить персональні дані всіх виборців України. Обновлення бази має проводитись щоквартально згідно з отриманими даними від всіх суб’єктів подання, визначених Законом України «Про Державний реєстр виборців», та в системі онлайн за заявами виборців.
Запровадження Державного реєстру нині перебуває на кінцевій стадії.
– В чому основні переваги того, що складання виборчих списків відбуватимуться згідно з даними автоматизованої інформаційно-телекомунікаційної системи «Державний реєстр виборців»?
– На майбутніх виборах вперше списки виборців складатимуть не на основі інформації, яку подадуть органи місцевого самоврядування, а згідно з даними Державного реєстру виборців по кожній адміністративно-територіальній одиниці. Ці дані звірятимуть на багатьох рівнях, тому нарікань на їх точність повинно бути набагато менше. Один з основних плюсів нововведення полягає в тому, що ці списки будуть набагато якіснішими.
Є переваги й для конкретного виборця, який тепер може самостійно вибирати, де його виборча адреса. Виборцеві прийде лист з проханням визначитися, де саме він хоче голосувати. Він пише відповідну заяву, вказуючи вибране місце голосування, відправляє її за призначенням. На основі цього листа ту чи іншу особу включають до виборчих списків у тому чи іншому місці. Зверніть увагу: виборча адреса виборця встановлюється не на основі рішення органу місцевого самоврядування чи місцевих органів ведення державного реєстру, а за волевиявленням самого виборця, що допоможе запобігти порушенням.
– Державний реєстр виборців в Україні створюється з нуля, його раніше не було, тож проходити етап первинного наповнення бази його даних – чи не найважче завдання серед низки інших…
– Це дуже складна робота, яка проводилась і проводиться практично з нуля. До того ж, щоб перейти безпосередньо до наповнення згаданої бази даних, найперше потрібно було обладнати згідно із вимогами приміщення, отримати, встановити та налагодити необхідне обладнання, встановити комплекс програмного забезпечення, вивчити особливості його застосування, протестувати його працездатність та багато іншого, від виготовлення вивіски і до печатки.
Була надія, що законодавці хоча б внесуть відповідні зміни до чинного законодавства, що дало б змогу використати для первинного наповнення реєстру списки виборців, які використовувалися під час організації останніх у часі виборів, оскільки чинна редакція зобов’язує Центральну виборчу комісію використовувати застарілі списки 2006 року. Але як гадалось – так не сталось. І тільки завдяки розумінню та співпраці із всіма без винятку суб’єктами подання в Бершадському районі, безпосередній допомозі голови адміністрації С.Л. Шульц, першого заступника та керівника апарату адміністрації В.Д. Максимчука, добросовісному ставленню працівників відділу, вдалось справитись із покладеними завданнями.
Наскільки це нам вдалось – оцінять виборці, яким вже із серпня будуть надсилатись відповідні листи-повідомлення від ЦВК із роздруківками тих даних, які внесені до Реєстру, із пропозицією перевірити їх та при необхідності уточнити в нашому відділі.
Тож, користуючись нагодою, закликаю виборців бути активними і виявити інтерес до своїх персональних даних в Реєстрі, оскільки їх достовірність впливає на права кожного із нас. І саме в період первинного уточнення ми маємо реальну можливість завчасно запобігти «неприємностям» зі списками в день голосування. Якість функціонування державних інститутів великою мірою залежить від активності самих громадян. І перш за все це стосується якості Реєстру. З боку держави затрачено чимало зусиль, бюджетних коштів, щоб створити ефективну систему обліку виборців. Але без активності самих виборців по уточненню своїх персональних даних це може бути дорогою з одностороннім рухом.
– І як повинен діяти активний та небайдужий виборець після отримання такого листа-повідомлення?
– У разі виявлення невідповідностей чи неточностей у персональних даних, внесених до Державного реєстру виборців, виборець звертається з документом, що посвідчує особу і громадянство, для їх усунення до відділу ведення Державного реєстру виборців за вказаною в повідомлені адресою.