У нашому районі таке навчання організовується згідно з відповідною постановою уряду. Зарахування дітей з особливими освітніми потребами до класів з інклюзивним навчанням здійснюється відповідно до висновку психолого-медико-педагогічної консультації (ПМПК).
Практична реалізація моделі інклюзивної освіти в районі стартувала у 2012 році. Першим навчальним закладом, який організував таку форму навчання, була Шляхівська ЗОШ І-ІІІ ступенів, далі естафету продовжила Флоринська школа (тут в одному інклюзивному класі навчається дві дитини з особливими освітніми потребами). Супровід такого навчання забезпечують асистент вчителя та практичний психолог, логопедичний супровід реалізує районна ПМПК.
Недавно ПМПК на базі цієї школи провела круглий стіл на тему «Розвиток інклюзивної освіти в загальноосвітніх навчальних закладах району: досвід, проблеми, перспективи», в якому взяли участь заступники з навчально-виховної роботи, практичні психологи, соціальні педагоги, вчителі індивідуальної та інклюзивної форми навчання, асистенти вчителів, працівники райметодкабінету та районного центру соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді.
Крім розгляду теоретичних питань, було презентовано реалізацію інклюзивної моделі освіти базових навчальних закладів у Флориному і Шляховій.
Цікавим був перегляд відеоматеріалів про реалізацію відповідного канадсько-українського проекту в пілотних регіонах України. Серед проблем щодо запровадження такої освіти – забезпечення архітектурної доступності до навчальних закладів дітей з порушенням опорно-рухового апарату (пандуси), забезпечення спеціальними кадрами, облаштування кабінетів для проведення корекційно-розвиткових занять.
Важливою є активна позиція батьків, які виховують дітей з особливими потребами.
Адже інклюзивна освіта передбачає рівноправність батьків, як членів команди, під час розробки та реалізації навчальних планів, організації навчального середовища тощо.
У районі започатковано проведення «Тижня інклюзивної освіти» (останній тиждень квітня). Розроблені індивідуальні програми розвитку дитини, яка навчається за індивідуальною та інклюзивною формами навчання.
Єдиного алгоритму реалізації всіх складових інклюзивної освіти не існує. Певний досвід стимулює до пошуку шляхів розвитку якісного інклюзивного навчання.
Ольга РОСОЛИК, завідувач районної ПМПК.