Усі розуміють, і діти, і батьки, що математику треба знати, бо вона і мислення розвиває, і «розум до порядку приводить», і відкриває дорогу до вступу у виші. Тоді ж чому 6 % наших випускників на зовнішньому незалежному тестуванні протягом чотирьох останніх років не можуть набрати прохідного балу, а кожен четвертий – лише від 135 до 150 балів, чому нашим дітям так важко даються математичні істини?
Можливо, тому, що нині бурхливі дискусії точаться навколо проблем гуманітарної освіти, а також гуманітарного розвитку суспільства, і ми традиційно спокійні за нашу «найкращу у світі» математику. А може тому, що проблеми математичної освіти не цікаві суспільству, і діти часто чують від батьків: «Ми – європейська країна, тому повинні знати англійську, російську, другу іноземну...». А математику не повинні? Що ми робитимемо без неї у світі ІТ- технологій, як забезпечуватимемо свій інноваційний розвиток?
Не потішили нас і результати міжнародного дослідження ТIMSS за 2007 рік (у ньому брали участь учні 8 класу Сумівської школи). У ньому найвищі середні бали серед учнів 8-х класів з математики показали школярі Республіки Корея, Сінгапуру, Тайваню, Гонконгу та Японії.
Рівень знань українських школярів виявився нижчий за середній. Наші учні не вміють порівнювати та класифікувати об’єкти, застосовувати теоретичні знання до реальних ситуацій. Проте за результатами дослідження 2011 року українські восьмикласники підвищили результати з математики, і це дозволило підвищити позицію країни у міжнародному рейтингу з 25 місця у 2007 році – до 19 місця у 2011 році.
Як бачимо, проблема підвищення якості математичної освіти школярів загальноукраїнська, і ця ситуація, яка не змінюється десятиліттями, хвилює учителів математики. Як змінити ситуацію на краще, як змусити дітей навчитися логічно мислити? Про це йшлося на районному математичному об’єднанні вчителів математики.
Говорили про удосконалення навчально-методичної бази кабінетів математики, про створення інформаційно-методичних комплексів (електронних посібників, віртуальних лабораторій, освітніх порталів), а також забезпечення умов їх використання у школі, проведення моніторингу якості природничо-математичної освіти, впровадження у навчальний процес сучасних інформаційно-комунікативних технологій. Також було підбито підсумки роботи у першому семестрі навчального року, здійснено глибокий аналіз результативності учнів шкіл району у Всеукраїнських олімпіадах, у Міжнародному математичному конкурсі «Кенгуру», який так полюбляють учні, у Чемпіонаті з розв’язування логічних математичних задач. Відзначено, що із 152 учнів, які брали участь у другому етапі Всеукраїнської олімпіади з математики, двоє із найкращими знаннями – Ігор Ситник, учень Бершадської школи №1, та Владислав Магдич, учень Бершадської школи №3, змагалися з однолітками на обласному етапі олімпіади.
Голова районного методичного об’єднання Л.С. Кушнір, вчитель математики Бершадської школи №2, проводила майстер-клас із користування віртуальним кабінетом математики, а також навчала використовувати на уроках електронні програмні засоби, зокрема в режимі он-лайн. Вчитель вищої категорії Берізкобершадської школи Г.В. Сасюк вела мову про методику та обсяг домашніх завдань з математики. «Щоб підвищити якість підготовки учнів до уроку, треба співпрацювати з батьками, щоб спільними зусиллями контролювати виконання домашніх завдань дітьми», – акцентувала увагу вчитель-методист.
Таким чином, учителі математики намагаються всіляко вирішити проблему.
Відділом освіти розроблено заходи на виконання обласної цільової соціальної програми підвищення якості природничо-математичної освіти на період до 2015 року.
Ми дуже сподіваємося на те, що наші діти найближчим часом полюблять «царицю наук», будуть відповідальніше готуватися до уроків математики. Тим більше, що є на кого рівнятися. Згадаймо баланівських братів Тузенків, які вибороли золоті медалі у Міжнародному Чемпіонаті з розв’я зування логічних задач, випускників Бершадської школи №1 – Володимира Острука, який став переможцем обласного етапу Всеукраїнської олімпіади з математики, та Сергія Гумена, який отримав 200 балів на зовнішньому тестуванні 2012 року і вступив до Київського національного університету імені Т. Шевченка.
Піднімаючи цю проблему, хочемо почути вашу думку, шановні читачі: батьки, учні, вчителі.
Руслана РУДЕНКО, головний спеціаліст відділу освіти райдержадміністрації