У роботі взяли участь директори загальноосвітніх навчальних закладів та завідуючі дошкільними установами району.
Особлива увага акцентувалася на допомозі дітям соціально незахищених та пільгових категорій.
У ході засідання головний спеціаліст відділу освіти Р.В. Руденко висвітлила питання про хід виконання у 2012 році Загальнодержавної програми «Національний план дій щодо реалізації Конвенції ООН про права дитини» на період до 2016 року. Зазначено, що у школах проводиться інформаційно-просвітницька робота, спрямована на вирішення проблем з питань антиалкогольної та антинікотинової пропаганди, сексуального та статевого виховання, профілактики ВІЛ- інфекції та інших негативних явищ. Щорічно працівниками психологічної служби проводиться експрес-діагностика наркотичного узалежнення серед дітей та учнівської молоді. Хвилюють результати проведеного анкетування серед учнів 7-10 класів П’ятківської, Флоринської, Війтівської, Маньківської шкіл та Бершадських ЗОШ №2 і №3, у якому взяли участь 522 учні.
Вони свідчать про те, що 3% школярів час від часу палять, спробували палити 11% учнів, вживали алкоголь 23%. Станом на жовтень 2012 року на обліку у наркологічному кабінеті перебувають семеро неповнолітніх, серед яких 4 учні.
Цю проблему необхідно вирішувати не лише педагогам, а й батькам школярів, виносити питання на розгляд органів місцевого самоврядування.
Ще однією проблемою є те, що у 19 школах району навчаються діти, батьки яких перебувають на заробітках за кордоном. Із 67 дітей трудових мігрантів 18 виховуються лише матір’ю (батько на заробітках), 11 живуть з батьком (матір на заробітках), проте хвилює той факт, що 38 дітей виховуються без батьків: 32 живуть з бабусею і дідусем, 6 – з іншими родичами.
Відділом освіти здійснюється робота щодо забезпечення послугами навчальних закладів усіх дітей пільгових та соціально незахищених категорій, дітей з обмеженими фізичними можливостями. На часі особливо гостро постає проблема інклюзивної освіти, тобто можливості інтеграції дітей з особливими потребами у навчальні заклади. Відділом освіти розроблено план заходів щодо впровадження Концепції розвитку інклюзивного навчання у школах району, яким передбачено з наступного навчального року поступове впровадження інклюзивної освіти у 8 школах району: Шляхівській, Бершадських №1, №2 і №3, Війтівській, Джулинській, Флоринській, та Баланівській ЗОШ І-ІІІ ступенів. Про це розповіла завідуюча районною психолого-медико-педагогічною консультацією О.С. Росолик.
Також працівниками районної ПМПК здійснюється робота з ранньої та подальшої соціальної реабілітації дітей з інвалідністю. Від початку навчального року обстежено 42 дитини з порушеннями психофізичного розвитку. 27 дітей, які мають інвалідність, переведено на індивідуальну форму навчання. У школах, де навчаються такі діти, забезпечено фахове викладання навчальних предметів, складено розклад занять із врахуванням фізичних можливостей учнів та побажань батьків, за кожним учнем закріплені вчителі.
Серед учнів загальноосвітніх шкіл спільно із районним центром соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді було проведено конкурс творчості для дітей та молоді з обмеженими функціональними можливостями «Повір у себе».
Роботи дітей демонструвалися під час презентації цього конкурсу у районному краєзнавчому музеї. Учасникам було врчучено призи від відділу освіти та від центру соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді.
Конвенція ООН про права дитини передбачає забезпечення реалізації права дітей висловлювати свою думку, виховання навичок прийняття соціально-мотивованих рішень. Складено план спільних дій на виконання тристоронньої угоди між відділом освіти райдержадміністрації та районними громадськими організаціями «Об’єднання батьків «Співдружність» і учнівського врядування «Союз старшокласників «Юність».
Щороку проводяться засідання районного об’єднання лідерів органів учнівського врядування загальноосвітніх навчальних закладів «Лідер».
Відділ освіти ініціює у грудні 2012 року провести перший районний батьківський форум, на якому розглянути проблеми співпраці між навчальними закладами та батьківською громадськістю щодо питання реалізації прав дітей, а також створити районну громадську молодіжну організацію шкільних омбудсменів, до якої будуть входити від кожного навчального закладу старшокласники, представники захисту прав дітей.
Заплановано провести зустрічі дітей з юристами, з метою вирішення проблем навчальних закладів щодо захисту прав дітей передбачити можливість співпраці з державними органами місцевої влади, а також передбачити взаємообмін навчанням омбудсменів у різних школах міста та навчальних округах.
На колегії також розглядалося питання про хід виконання районної програми «Вчитель» на 2011-2012 роки.
Методист районного методичного кабінету О.О. Процепова прозвітувала: відділом освіти постійно проводиться робота щодо оптимізації кадрового забезпечення навчальних закладів, підвищення ролі вчителя у формуванні громадянського суспільства та рівня соціальноекономічного і фінансового забезпечення професійної діяльності педагогічних працівників. У поточному році відділ освіти надав дев’ять цільових направлень для вступу випускників шкіл у педагогічні вузи області. За останні три роки видано 24 цільових направлення на різні спеціальності, студентами стали 15 випускників шкіл району. З ними укладені тристоронні угоди, що дало можливість їм отримати одноразову допомогу в розмірі п’яти мінімальних окладів.
Також приділяється увага системі професійно-педагогічної адаптації молодих фахівців та забезпечення їх професійного становлення і зростання: працює «Школа молодого вчителя», за кожним молодим спеціалістом закріплені педагоги-наставники, проводяться семінари-практикуми, анкетування молодих учителів з метою виявлення труднощів у роботі. Але до цього часу залишаються невирішеними проблеми щодо соціального захисту педагогів, зокрема надання пільгових кредитів на придбання житла, компенсації витрат, пов’язаних з проїздом до місця роботи вчителів у сільській місцевості. Нині на квартирному обліку знаходяться 23 педагогічних працівники. Позитивним фактором вирішення проблеми є підвіз учителів вісьмома шкільними автобусами.
Ще однією актуальною проблемою сьогодення у галузі дошкільної освіти є організація різних форм роботи з дітьми старшого дошкільного віку, які не відвідують дитячі садки.
Про це повідомила методист районного методичного кабінету з дошкільного виховання М.М. Цимбалюк. Рішенням колегії визначено надавати методичну допомогу у створенні та роботі консультативних центрів у дошкільних навчальних закладах Джулинки, Флорино, Красносілки, Поташні, Бирлівки та міських дитсадків №3, №4, активізувати роботу щодо здійснення соціально-педагогічного патронату дітей, які не мають можливості відвідувати ДНЗ за станом здоров’я, сприяти відновленню гнучкого режиму роботи ДНЗ, яким передбачено організацію чергових груп у вихідні та неробочі дні.
В обговоренні питань взяли участь директори шкіл Г.О. Погончик (Бершадська ЗОШ №1), Н.М. Кравець (Шляхівська ЗОШ), В.А. Багнюк (П’ятківська ЗОШ), Т.О. Петренко (Маньківська ЗОШ) та методист Флоринського ДНЗ «Колосок» Г.М. Гайдученко.
Ще у 18 столітті французький письменник та філософ Дені Дідро писав: «Дайте дитинству дозріти в дітях». Тому відділ освіти робить все можливе, щоб у навчальних закладах району було комфортно та затишно усім дітям, зокрема тим, хто потребує особливої уваги та підтримки.
Руслана РУДЕНКО, головний спеціаліст відділу освіти РДА.