– Михайле Григоровичу, нещодавно на Одещині відбувся з’їзд Української асоціації районних та обласних рад, в якому Ви брали участь у складі делегації Вінниччини. Які питання обговорювалися на цьому форумі?
– З’їзд асоціації було приурочено до двадцятої річниці її утворення. На ньому було розглянуто питання про підсумки та основні напрями діяльності асоціації на перспективу, внесено зміни та доповнення до її статуту, оновлено керівний склад. До речі, голову Вінницької обласної ради С.П. Татусяка обрано віце-президентом Української асоціації районних та обласних рад з питань місцевого самоврядування та адміністративно-територіального устрою. На з’їзді мова йшла про розвиток місцевої демократії, про створення стимулів для активізації громад, про вдосконалення системи і якості послуг, які надаються населенню безпосередньо органами місцевого самоврядування. Обговорено й проект концепції територіальної організації влади та реформи місцевого самоврядування.
Крім того, прийнято резолюцію та направлено ряд законопроектів стосовно внесення змін та доповнень до закону про місцеве самоврядування та до відповідних постанов Кабінету Міністрів України.
– Нині дуже багато говориться про необхідність переходу на нову модель організації регіональної влади.
Якими Ви бачите шляхи здійснення децентралізації та реформування місцевого самоврядування?
– Переконаний: без реформування місцевого самоврядування інші реформи не матимуть достатньої ефективності. Головний принцип самоврядного реформування – децентралізація влади, тобто наближення її до громадянина. Нині діяльність органів місцевого самоврядування регулюють десятки законів, деякі з них не зовсім чітко прописують повноваження місцевої влади. На сьогодні чимало повноважень органів місцевого самоврядування делеговано місцевим адміністраціям. Уже давно назріла необхідність внесення змін до законодавства, які б забезпечили розширення повноважень органів місцевого самоврядування та ресурсами для їх виконання, збалансували відносини між державою та регіонами, органами представницької влади на місцях, місцевою виконавчою владою, територіальними підрозділами органів державної влади.
Більш справедливо було б, якби громада обирала раду, яка формувала б виконавчий комітет і повністю відповідала за розвиток певної території.
На законодавчому рівні було вже декілька спроб прийняти таке рішення, але поки що відповідного закону немає.
– На місцях обговорюється проект закону «Про об’єднання територіальних громад», Вінниччина навіть має досвід у цьому. Що Ви думаєте з цього приводу?
– Стосовно об’єднання територіальних громад моя позиція така: піднімати це питання дуже зарано. Треба добре підготуватися до цього, й підходити потрібно послідовно, виважено, спочатку розробити на папері, а потім – на практиці. Не потрібно робити упереджених дій, адже маємо яскравий приклад експерименту з медичним реформуванням.
Будь-яка реформа має бути забезпечена фінансовими ресурсами, необхідно створювати належні умови, щоб люди сприйняли її і повірили, що буде краще. Треба думати не лише про економію бюджетних коштів, а насамперед про реальне покращення життя людей. Щоб жило село, потрібні якісні дороги, регулярне автобусне сполучення, нові робочі місця, матеріальна підтримка селян тощо. І лише тоді можна буде говорити про можливість об’єднання територіальних громад.
– Бюджетний 2012 рік завершується, тож актуальне питання – фінансового контролю виконання місцевих бюджетів.
– Сьогодні сільськими радами виконуються доведені завдання щодо бюджетів, але це не означає, що та чи інша територіальна громада є фінансово забезпеченою, адже наш район на 80% дотаційний, деякі громади – до 90%. Про що це свідчить? Про те, що необхідно в деякій мірі децентралізувати надходження до бюджетів. У нас в районі не всі суб’єкти підприємницької діяльності перебувають в однакових умовах. Аби вирівняти цю ситуацію, спільно проводилися співбесіди з сільськими головами, керівниками підприємств, в ході яких аналізувалась їх діяльність. У результаті було суттєво збільшено орендну плату за використання земель, піднято рівень заробітної плати, вжито заходи по виведенню її з тіні.
Усе це забезпечило збільшення надходжень до бюджетів. Робота у цьому напрямку активно продовжується.
– На Вінниччині і в районі, як відомо, формується стратегія розвитку територіальних громад до 2020 року. Які тут перспективи?
– Ми давно працюємо над цим питанням, адже на Бершадщині ще раніше було затверджено стратегію розвитку району до 2015 року. На її основі формуються програми соціально-економічного та культурного розвитку району на відповідний рік. Щороку глибоко, детально вивчається, аналізується її виконання. Однак сьогодні стратегії розвитку району замало.
Потрібно, щоб її формування починалося знизу, з територіальних громад. Це питання обговорювалося на сесії районної ради вже нинішнього скликання, на розширеному засіданні координаційної ради з питань місцевого самоврядування при голові районної ради за участю заступника голови обласної ради С.С. Нешика та виконавчого директора Вінницької обласної асоціації органів місцевого самоврядування В.О. Рубана. До процесу формування стратегій розвитку територіальних громад залучені не тільки відповідні державні органи влади, а й громадські організації, місцеві жителі, в тому числі й учні. Хочемо акумулювати план чітких дій по розвитку тієї чи іншої територіальної громади і району в цілому. А на основі районних буде сформовано стратегію розвитку області до 2020 року.
Нині це питання дуже актуальне. Щоб залучити додаткові кошти для розвитку громад, необхідно брати участь в різних конкурсах, у тому числі і міжнародних. Потрібно консолідувати спільні зусилля в одному напрямку, щоб покращити життя людей. Без руху вперед результату не буде.
Спілкувався Василь ВЕРБЕЦЬКИЙ