На підприємствах торгівлі: вищими за середньообласні маємо ціни на хліб з борошна І ґатунку, хліб житньо-пшеничний, крупи манні, рис, яйця, масло вершкове, цукор.
(В рейтингу дані продукти харчування займають позиції в третьому десятку); на рівні обласних – борошно пшеничне вищого ґатунку, макаронні вироби, м’ясо птиці.Нижчими за середньообласні є ціни на ковбасу варену І ґатунку, олію рафіновану.
На продовольчому ринку ситуацію на звітну дату маємо кращу. Зафіксовані нижче середньообласних ціни на м’ясо яловичини, свинину, сало, м’ясо птиці, молоко розливне, сметану, борошно, цукор, олію. Дорожчі на місцевому ринку крупи (гречка, рис), макарони, масло, яйця, яблука.
Що здійснюється на місцевому рівні в сфері ціноутворення?
Насамперед, це аналіз дотримання вимог таких документів – розпорядження голови ОДА №18 від 22.01.2007 р. (із змінами та доповненнями) та №311 від 11.08.2008 р., якими зарегульовано граничні торговельні надбавки до оптової ціни виробника на борошно, макаронні вироби, крупи, цукор, хліб (окремі сорти), масло вершкове, олію соняшникову, молоко, сир, м’ясо птиці.
Далі – це розпорядження голови ОДА №323 від 28.08.2007 р. Ним встановлено граничні рівні рентабельності виробництва на хліб та хлібобулочні вироби.
На сьогодні чинною є також постанова КМУ № 1222 від 17.10.2007 р. про затвердження порядку декларування зміни оптово-відпускних цін на продовольчі товари із змінами та доповненнями. (Під дану постанову потрапляє окрема продукція ВАТ «Птахокомбінат «Бершадський»). З метою виявлення та оперативного реагування на проблемні питання, що виникали на споживчому ринку району, проводиться постійний моніторинг цінової ситуації на основні продовольчі товари в закладах торгівлі та на ринках по 30 позиціях. Дана робота здійснюється відповідно до методики наданої інспекцією по цінах.
Про результати моніторингів, досліджень інформуються структури обласного рівня.
Зокрема, головне управління економіки облдержадміністрації, Державна інспекція з контролю за цінами у Вінницькій області В рамках заходів із стабілізації цін проводились зустрічі з основними постачальниками продуктів харчування в районі. Для виробників продуктів харчування виділені торгові місця на місцевому ринку.
Діють фірмові магазини птахокомбінату. Питання цін та ціноутворення постійно розглядається на координаційній раді з питань торгівлі та послуг при голові райдержадміністрації.
З метою недопущення збільшення вартості хліба та хлібобулочних виробів та задоволення потреб малозабезпечених верств населення даною продукцією розраховано річну потребу в хлібові сортів масового вжитку для малозабезпеченої категорії населення (292 тонни в рік).
Проведено роботу з хлібопекарськими підприємствами району щодо виробництва хліба сортів масового вжитку з рівнем рентабельності не вище 5%. Складові витрат на виробництво хліба постійно досліджуються, проводиться аналіз калькуляції. Необгрунтованого підвищення вартості виробництва хліба місцевого виробника не буде допущено.
Систематично проводиться робота з суб’єктами підприємницької діяльності у сфері роздрібної торгівлі щодо недопущення підвищення торговельних надбавок на хліб та хлібобулочні вироби.
Суб’єктам підприємницької діяльності доведено зразок бізнес-плану «Організація мініпекарні для виробництва хлібобулочної продукції нових зразків». Проведено інвентаризацію хлібопекарських підприємств та пекарень. Про - аналізовано стан наявних потужностей. Відпрацьовується питання закупівлі в Аграрному фонді борошна для місцевих хлібопекарських підприємств за цінами та в обсягах, необхідних для збереження стабільної цінової ситуації на ринку хліба та хлібобулочних виробів та для використання в повній мірі їх виробничих потужностей. За такою схемою на ВАТ «Бершадське РП «Агромаш» поставлено 20 т борошна. В бюджетні заклади хліб постачається від місцевих виробників.
Крім цього, в сфері ціноутворення працювала робоча група, створена за рішенням координаційної ради з питань торгівлі та послуг, окремі відвідування підприємців були здійснені спільно з ДПІ, працівники управління економіки райдержадміністрації індивідуально працювали з найбільшими реалізаторами продуктів харчування в районі, проводилась широка роз’яснювальна робота через місцеву газету, веб-сторінку РДА.
Разом з тим переконаний, що найбільш дієвими в даній сфері є перевірки, що здійснюються Державною інспекцією по цінах у Вінницькій області.
Пам’ятку від Державної інспекції про дотримання державної дисципліни цін при реалізації основних продовольчих товарів доведено до реалізаторів продуктів харчування. Практично це є попередженням від інспекції. Вважаю, що потребує врегулювання посередницька діяльність, яка в значній мірі є причиною необґрунтованого завищення цін. Необхідно, щоб між виробником і споживачем були не десятки перекупників, як зараз, а мінімум необхідних посередників.
Щодо перспектив, то, мабуть, в подальшому, беручи до уваги, що наш район сільськогосподарський, питання забезпечення окремими продуктами харчування місцевих жителів не повинно так гостро стояти. Бо сьогодні мусимо вживати відповідні заходи для забезпечення цінової стабільності та недопущення необґрунтованого зростання цін на споживчому ринку.
Вже розпочато роботу по забезпеченню надходження в район окремих продуктів харчування за цінами виробника. Це крупа гречана з ТОВ «Вінницький крупозавод».
Рекомендована ціна для продажу в торговельній мережі – 14 грн. А також олія рафінована з ВАТ «Вінницький олійно-жировий комбінат» – ціна реалізації в межах 13,50 грн.
В найближчі дні заплановано провести координаційну раду з питань торгівлі та послуг за участю місцевих виробників хліба та найбільших реалізаторів продовольчих товарів.
З метою випередження негативних тенденцій в сфері ціноутворення необхідно:
Перше–виходячи з того, що район немає чіткого балансу забезпечення продовольством (тут необхідно зазначити, що це питання не лише місцевого рівня, а й в цілому держави), й існує дисбаланс по вирощуванню сільгосп - культур, який негативно впливає на цінову ситуацію, є потреба збільшити обсяги вирощування овочів та круп’яних культур. Тому напередодні посівної треба відпрацювати механізм забезпечення населення продовольством власного виробництва.
Друге – ціни у сільських населених пунктах на продовольчу продукцію нерідко значно перевищують ціни в нашому районному центрі. Тому варто відновити та застосувати досвід роботи споживчої кооперації, яка була поширена у минулі часи та відігравала важливу роль у наповненні місцевого ринку продукцією. Саме вона змогла б наповнити ринок продукції в селах і, в першу чергу, нефасованими товарами – олією, крупами, борошном, що дало б можливість населенню право вибору придбання.
Третє – запропонувати сільгоспвиробникам здійснювати торгівлю продуктами харчування на місцевому ринку (крупами, цукром, олією, борошном та іншим), розглянути можливість укладання прямих договорів між ними та суб’єктами мережевої роздрібної торгівлі щодо поставки соціально значущих продовольчих товарів.
Четверте – активізувати співпрацю з Аграрним фондом. Очевидним є те, що в майбутньому на ціну продовольчих товарів, крім традиційних факторів – сезонні коливання та інфляційні процеси, будуть впливати і світові тенденції, а вони засвідчують ріст вартості продуктів харчування.
Тому наше завдання максимально мінімізувати наслідки таких зростань на місцевому рівні і використати як перевагу те, що район сільськогосподарський.
Володимир ОЛЬШЕВСЬКИЙ, начальник управління економіки райдержадміністрації.