Визнання прав такої дитини, її інтересів, потреб, надання допомоги у процесі соціалізації та вибору професійної діяльності є дуже важливим на сучасному етапі розвитку освіти. Тому неабиякого значення набуває інклюзивне навчання, що передбачає спільне перебування дітей із порушеннями психофізичного розвитку з їх здоровими однолітками.
В основу інклюзивної освіти покладена ідеологія, яка виключає будь-яку дискримінацію дітей, забезпечує однакове ставлення до всіх, але створює спеціальні умови для дітей з особливими потребами.
Слід зазначити, що включення таких дітей у загальноосвітній простір не відбувається автоматично. Це ціле - спрямований і систематичний процес, який потребує обережного впровадження та контролю, передбачає серйозну і виважену підготовчу роботу. Насамперед, створення позитивних психологічних умов для включення, адаптацію фізичного середовища, адаптацію матеріалів, розвивальних програм.
Так, нещодавно з метою формування вміння забезпечити позитивний психологічний клімат в умовах впровадження інклюзивного навчання, районною психологомедико-педагогічною консультацією (ПМПК) на базі РМК було організовано семінар для працівників психологічної служби навчальних закладів району на тему «Інклюзивна освіта – шлях до рівних можливостей» (на знімку).
Адже саме практичний психолог і соціальний педагог сприяють розвиткові соціальних умінь особливих школярів, а також надають належну психологічну підтримку сім’ям дітей, їхнім рідним і вчителям, допомагають долати складні життєві ситуації.
Перебуваючи вдома або в спеціалізованій школі, діти не отримують необхідних знань, умінь та навичок, що сприятимуть саморозвитку, самореалізації, самовдосконаленню в подальшому дорослому житті. Крім того, вони виявляються непідготовленими до життя у незахищеному середовищі, яке не пристосоване до їх особливих потреб, мають низький рівень соціалізації та соціальної адаптації, не вміють спілкуватися з незнайомими людьми.
Вирішальне значення у підготовці умов для включення має створення партнерських стосунків між педагогами та сім’ями дітей, які мають порушення психофізичного розвитку. Про це в ході семінару розповіла консультант ПМПК, практичний психолог, фахівець із питань девіантної поведінки А.В. Якимишена. Консультант ПМПК, практичний психолог, фахівець із питань інтелектуального розвитку дитини Л.А. Маршалковська акцентувала увагу присутніх на основних завданнях та проблемах психолого-педагогічного супроводу батьків дітей при переході до інклюзивної форми навчання.
Саме співпраця з батьками створює максимум можливостей для успіху і дає повну картину сильних та слабких сторін у розвитку дитини.
Досвідом здійснення корекційно-розвивальної роботи з дітьми з особливими освітніми потребами в умовах впровадження інклюзивної освіти поділилась практичний психолог Шляхівської ЗОШ І-ІІІ ступенів Л.М. Прокопенко. Адже з грудня 2012 р.
інклюзивне навчання організовано для учня з особливими освітніми потребами саме Шляхівської школи.
Особливу увагу учасників семінару було спрямовано на забезпечення комплексності та наступності психолого-педагогічного супроводу дітей, які мають порушення психофізичного розвитку. Лише партнерство всіх учасників навчально-виховного процесу створює умови для ефективного включення дітей з особливими потребами в освітній процес, сприяє успішному особистісному розвиткові кожної дитини, підготовці її до життя.
Говорячи про інклюзивну освіту, слід зазначити, що це не тільки створення технічних умов для безперешкодного доступу дітей з обмеженими можливостями здоров’я, але й специфіка навчально-виховного процесу, який повинен будуватися з урахуванням психофізичних можливостей особливої дитини. А також якісний психолого-педагогічний супровід дитини з особливими можливостями здоров’я, створення особливого морально-психологічного клімату в педагогічному, дитячому й батьківському колективах, заснованому на прийнятті й розумінні проблем, потреб і сподівань дитини з порушеннями психофізичного розвитку та на бажанні їй допомогти.
Звісно, процес включення дитини з порушеннями психофізичного розвитку в загальноосвітнє середовище потребує ретельного аналізу та має надзвичайно індивідуалізований характер. Починати ж підготовку дітей до спільного навчання потрібно вже зараз, адже від того, як буде суспільство сприймати дитину з особливими потребами, залежить все її подальше життя!
Ольга РОСОЛИК, завідувач районної психолого-медикопедагогічної консультації